Meer verkopen met kopersvriendelijke retourzendingen

Kopersvriendelijke retourzendingen

Wat bedoelen we met kopersvriendelijke retourzendingen? Eenvoudig gezegd gaat het om een retourbeleid dat gunstig is voor kopers. Een aantrekkelijk retourbeleid kan niet alleen nieuwe klanten opleveren, maar er ook voor zorgen dat ze steeds weer bij je terugkomen. Het is een goede manier om vertrouwen te kweken.

Conversiepercentage verhogen

Eigen onderzoek heeft aangetoond dat een kopersvriendelijk retourbeleid meer kopers kan aantrekken en goed kan zijn voor je bedrijf. In 2017 lag het conversiepercentage van verkopers die de termijn voor retourzendingen van 14 dagen naar 30 dagen hadden verlengd, gemiddeld 13% hoger.*

Verder bleek uit een aparte enquête van UPS dat gratis retourzendingen voor online kopers vaak de doorslag geven bij hun aankoopbeslissingen.

Kopersvriendelijk retourbeleid onder de aandacht brengen

Als je op internationale sites verkoopt, kun je gebruik maken van functies die aanbiedingen met een kopersvriendelijk retourbeleid extra laten opvallen in zoekresultaten. Dit zijn de functies:

  • Filteren op gratis retourzendingen: kopers kunnen aanbiedingen filteren op retourbeleid.

Label voor gratis retourzendingen: laat je klantvriendelijke retourbeleid opvallen wanneer kopers een object zoeken.

Retourbeleid instellen

Als je wilt profiteren van betere zichtbaarheid van je aanbiedingen en van het label voor gratis retourzendingen, ga je naar het onderdeel Retourzending van je verkopersbeleidsregels. Als je van alle voordelen wilt profiteren, is het belangrijk dat je al je beleidsaanpassingen aanbrengt met de functie Verkopersbeleidsregels. Meer informatie over deze functie vind je hier https://www.ebay.nl/pages/help/sell/business-policies.html

Als je je retourbeleid instelt op 30 of 60 dagen gratis retourzendingen, kunnen je kopers met meer vertrouwen aankoopbeslissingen nemen terwijl jij profiteert van meer verkopersbescherming.

Meer bescherming voor verkopers

De meeste retourzendingen verlopen soepel, maar we weten dat het terugsturen van objecten een terugkerend onderwerp van zorg is voor onze verkopers. We hebben de volgende extra stappen ondernomen om je tegen misbruik te beschermen, zodat je vol vertrouwen een kopersvriendelijk retourbeleid kunt hanteren:

  • We hebben de opsporing verbeterd van kopers die we ervan verdenken misbruik te maken van retourzendingen. Als we constateren dat een koper een aanvraag niet te goeder trouw heeft geopend, verwijderen we deze transacties uit de berekeningen van de verkoper.

  • We hebben de voorzorgsmaatregelen tegen kopers die misbruik maken van retourzendingen, aangescherpt.

 

*Conversiestijging is gebaseerd op gegevens van eBay.co.uk in de periode van oktober tot december 2017 en is genormaliseerd op verkoperprestaties, objectprijs en rubriek. Individuele resultaten kunnen variëren. eBay garandeert niet dat elke verkoper dezelfde toename of zelfs maar enige toename zal ervaren. Gratis retourzending houdt in dat de verkoper de kosten voor retourzending betaalt, ongeacht de reden van de retourzending.