Home > Hulp >Hoe werkt Feedback? |
Hoe werkt Feedback?
![]() Wanneer je een object hebt gekocht of verkocht, vragen we je om feedback voor de transactie te geven, waarbij je aangeeft hoe je ervaring met de koper of verkoper is geweest. Tegelijkertijd vragen we je handelspartner om ook feedback voor jou te geven. Geleidelijk ontwikkelen eBay-leden een feedbackprofiel, of reputatie, op basis van de commentaren en beoordelingen die andere leden hebben achtergelaten. De feedbackscore is een van de belangrijkste onderdelen van een feedbackprofiel. Dit is het getal tussen haakjes naast de gebruikersnaam van een lid en wordt ook helemaal boven in het feedbackprofiel van het lid weergegeven. Hoe worden feedbackscores berekend?Voor iedere transactie kunnen kopers en verkopers elkaar beoordelen door feedback te geven. Kopers kunnen een positieve, negatieve of neutrale beoordeling plus een kort commentaar achterlaten. Verkopers kunnen een positieve beoordeling en een kort commentaar geven. Op basis van deze beoordelingen worden feedbackscores bepaald. In de meeste gevallen ontvangen leden het volgende:
Wat als ik meerdere objecten aanschaf bij dezelfde verkoper? Als je meerdere objecten bij dezelfde verkoper aanschaft, moet je feedback geven voor elke transactie. We berekenen de feedbackscore van de verkoper echter op een andere manier, afhankelijk van het feit of de verkoop in dezelfde week heeft plaatsgevonden. Voor feedbackdoeleinden definiëren we een week als maandag tot en met zondag (Pacific Time).
Waarom zou ik feedback geven?Als je eerlijk commentaar geeft, krijgen leden een goed idee van wat ze mogen verwachten wanneer ze met andere leden handelen. Feedback is ook een manier om de welwillendheid van de eBay-community te vergroten door te laten weten dat je een prettig verlopen transactie waardeert. Ten slotte, als je een koper bent, kun je anderen laten weten wat je van een favoriete verkoper vindt. Als je een verkoper bent, kun je trouwe klanten erkennen en belonen, waardoor ze eerder bij je terugkomen voor nieuwe aankopen. Moet ik neutrale of negatieve feedback geven voor een verkoper?Feedbackcommentaar wordt een permanent onderdeel van de reputatie van een verkoper. Neem contact op met de verkoper als je een koper bent en probeer eventuele problemen op te lossen voordat je neutrale of negatieve feedback geeft. Zorg ervoor dat je commentaar eerlijk is, op feiten is gebaseerd en verband houdt met de specifieke transactie waarvoor je de feedbackaanvraag hebt ontvangen. Kan ik gedetailleerdere feedback geven voor een verkoper?Als koper kun je je verkoper op vier aspecten beoordelen: object als beschreven, communicatie, verzendtijd en verzendkosten. Deze beoordelingen tellen niet mee voor de feedbackscore van de verkoper. Meer weten over gedetailleerde verkopersbeoordelingen? Gedetailleerde verkopersbeoordelingen van dezelfde koper worden net zo berekend als feedback. Per week wordt slechts één beoordeling opgenomen in de score van de verkoper. De kleine lettertjesAlleen geregistreerde leden kunnen feedback geven. Kopers moeten minimaal 7 dagen wachten voordat ze negatieve of neutrale feedback geven voor een PowerSeller die al minstens 12 maanden is ingeschreven bij eBay. In sommige gevallen kunnen we feedback verwijderen. Wanneer een lid wordt geschorst, wordt eventuele neutrale of negatieve feedback die de desbetreffende persoon heeft gegeven, door eBay verwijderd. eBay verwijdert ook feedback die een koper heeft gegeven wanneer de koper een aantekening wegens onbetaald object voor de betreffende transactie heeft ontvangen. Contact opnemen met Klantenservice
| ![]() | Contact met ons opnemenHeb je een vraag? Wij kunnen je helpen. Vraag het aan andere ledenKrijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen. Verwante Hulp-onderwerpen |