Wilt u feedback geven? Zie onze artikelen:
Wat is het beleid?
Met ons beleid zorgen we dat feedback zinvol is voor zowel kopers als verkopers. We staan geen beledigende, ongepaste of irrelevante feedback toe, omdat hiermee het vertrouwen tussen kopers en verkopers afneemt en het feedbacksysteem wordt ondermijnd. Hieronder vindt u meer informatie over situaties waarin we feedback verwijderen. In elk geval zorgen we voor feitelijk bewijs om verwijdering te ondersteunen.
Hoewel we er alles aan doen om de activiteiten van verkopers te beschermen, dient u te onthouden dat kopers geen 100% positieve feedback verwachten. Ook is eBay niet in de positie om de mening of het oordeel van kopers over objecten tegen te spreken. We raden verkopers aan om op negatieve of neutrale feedback te reageren met een doordacht, goed geschreven bericht waaruit blijkt hoe belangrijk u de ervaring van uw koper vindt.
Hoe verwijderen we feedback?
Via automatische processen verwijderen we proactief feedback die in strijd is met ons beleid. In ingewikkeldere gevallen voeren we een handmatige beoordeling uit. U kunt contact met ons opnemen en verzoeken om verwijdering, waarna een teamlid de feedback zal beoordelen. Afhankelijk van de situatie kunnen we het commentaar, de beoordelingen en/of de afbeeldingen verwijderen.
Wanneer verwijderen we feedback?
Beledigende, ongepaste of irrelevante opmerkingen en afbeeldingen
We verwijderen alle feedback die het volgende bevat:
- Content die aanzet tot haat, geweld of discriminatie
- Godslasterlijke, obscene, seksuele, illegale of expliciete inhoud
- Meningen over politieke, religieuze of sociale kwesties
- Impliciete of expliciete dreigementen of intimidatie
- Gegevens die op een persoon zijn terug te voeren
- Links, URL's of andere content waarmee verkopen buiten eBay worden aangemoedigd
- Inbreuk op rechten van derden
- Nietszeggende content of afbeeldingen die niet van het gekochte object zijn
- Commentaar die voor een ander object of een andere verkoper is bedoeld
- Negatief commentaar met een positieve beoordeling of positief commentaar met een negatieve beoordeling
- Persoonlijke aanvallen die de reputatie van verkopers of hun bedrijf kunnen schaden en redelijkerwijs niet als opbouwende kritiek kunnen worden beschouwd
Alle afbeeldingen in feedback moeten het gekochte object nauwkeurig weergeven en voldoen aan ons beleid, waaronder het beleid voor afbeeldingen, video's en tekst, het beleid voor aanstootgevend materiaal, het beleid voor beperkte objecten voor volwassenen en het beleid voor illegale expliciete content.
Chantage en manipulatie
We verwijderen feedback in de volgende gevallen:
- De feedback wordt gebruikt als middel om een ander lid te chanteren
- De feedback wordt gebruikt om feedbackscores te manipuleren (zie ons beleid voor feedbackmanipulatie)
Problemen tijdens transacties met kopers
We verwijderen neutrale/negatieve feedback wanneer we het volgende kunnen vaststellen:
- De koper vraagt om de geplaatste bestelling te annuleren
- De bestelling is geannuleerd vanwege een probleem met het adres van de koper
- De bestelling is geannuleerd omdat de koper niet heeft betaald
- De koper stelt een probleem aan de orde dat correct in de aanbieding is vermeld
- We hebben actie ondernomen tegen de koper op grond van ons beleid voor misbruik door kopers
- De koper verzoekt na betaling om een bestelling te wijzigen (en de feedback heeft hier betrekking op)
Problemen met de levering van objecten
We verwijderen neutrale/negatieve feedback wanneer de koper verwijst naar het volgende:
- Een leveringsprobleem terwijl uit de trackinggegevens blijkt dat de verkoper aan de verwachte leverings- of verwerkingstijd heeft voldaan
- Een leveringsprobleem waarbij de expediteur vertraging heeft opgelopen door een natuurramp of een onverwachte gebeurtenis
- Een douane- of belastingkwestie waarover de verkoper geen controle heeft en die we konden vaststellen
Problemen met retourzendingen
We verwijderen neutrale/negatieve feedback wanneer een van de volgende dingen is gebeurd en de koper hiernaar verwijst:
- Het object is gebruikt of beschadigd teruggestuurd en de verkoper heeft een bedrag ingehouden op de terugbetaling
- De verkoper heeft een retouraanvraag afgewezen omdat in de aanbieding stond dat objecten niet kunnen worden teruggestuurd
- De koper is van gedachten veranderd en is aansprakelijk voor de kosten van een eBay-retourlabel
- De verkoper biedt gratis retourzending aan, heeft de retourzending afgehandeld en het aankoopbedrag terugbetaald
Problemen met de eBay-site of het eBay-programma
We verwijderen neutrale/negatieve feedback in de volgende gevallen:
- De opmerking gaat over een bod dat niet kan worden ingetrokken
- Het probleem is veroorzaakt door een technisch probleem op de eBay-site dat we konden achterhalen
- Een geschil over de geld-terug-garantie van eBay of een betalingsgeschil is gesloten omdat de verkoper aan verplichtingen jegens de koper heeft voldaan
- Het object is op tijd verzonden met eBay International Shipping of Internationale verzending en er was een probleem met de verzending
Tip
Als u van mening bent dat feedback in strijd is met ons beleid, kunt u binnen 90 dagen na de transactie contact met ons opnemen en verzoeken om verwijdering.
We herzien ons beleid regelmatig om aan branchenormen te voldoen en een eerlijke handelsplaats voor iedereen in onze community te zijn. Ons feedbackbeleid beschermt kopers en verkopers en kan alleen worden gehandhaafd als beide partijen alle andere relevante eBay-beleidsregels naleven.
Alle activiteiten op eBay dienen aan dit beleid, de gebruikersovereenkomst van eBay, en alle toepasselijke wetgeving te voldoen en de rechten van derden te respecteren. Anders kan eBay actie ondernemen in overeenstemming met toepasselijke wetgeving en de gebruikersovereenkomst van eBay. In sommige gevallen is eBay hiertoe zelfs wettelijk verplicht. eBay kan bijvoorbeeld de aanbieding of andere content verwijderen, een waarschuwing geven, activiteiten beperken of een account schorsen.
Waarom heeft eBay dit beleid?
Dit beleid beschermt de integriteit van het feedbacksysteem van eBay en zorgt voor vertrouwen tussen kopers en verkopers