Op deze pagina vindt u informatie over hoe u in bepaalde situaties een klacht kunt indienen tegen een maatregel van eBay als u van mening bent dat deze geheel of gedeeltelijk onterecht is.
We laten u per geval weten wanneer u het interne klachtensysteem kunt gebruiken. Let daarvoor op de informatie in de e-mails die we u in elk geval sturen. Voorbeeld:
- We hebben actie ondernomen vanwege content die u hebt gepubliceerd (we hebben bijvoorbeeld een aanbieding of beoordeling verwijderd of uw eBay-account geschorst)
- U hebt vermeende illegale content gemeld via onze meldingsfunctie of ons VeRO-programma (Verified Rights Owner) en uw melding is geheel of gedeeltelijk afgewezen
- We kunnen uw identiteit als zakelijke verkoper of eenmanszaak niet verifiëren
Zakelijke verkopers kunnen ook een klacht indienen via het interne klachtensysteem na andere maatregelen van eBay in verband met beleidsovertredingen.
Zodra u een klacht hebt ingediend, onderzoeken we deze tijdig en zorgvuldig. Als uit uw klacht onvoldoende blijkt dat onze beslissing om al dan niet actie te ondernemen ongegrond was, maken we deze beslissing zonder onnodige vertraging ongedaan voor zover dat technisch en redelijkerwijs mogelijk is.
U kunt uw klacht op elk gewenst moment indienen binnen zes maanden vanaf de dag waarop we u hebben laten weten dat we al dan niet actie zullen ondernemen. U bent niet verplicht om het interne klachtensysteem te gebruiken, maar het is altijd gratis beschikbaar.
Wat kan ik doen als mijn klacht is afgewezen?
Als we uw klacht afwijzen, betekent dit dat we na een zorgvuldige herbeoordeling van mening zijn dat onze oorspronkelijke beslissing juist was.
In sommige gevallen hebt u de mogelijkheid om een bemiddelingsprocedure of een procedure voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting te starten. eBay werkt hiervoor samen met bemiddelaars en instanties voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting voor zover dit wettelijk verplicht is.
Als bemiddeling of buitengerechtelijke geschillenbeslechting mogelijk is voor uw geschil, informeren we u over deze optie en over de relevante instanties. Meer informatie vindt u op onze pagina over bemiddeling en buitengerechtelijke geschillenbeslechting.
Houd er rekening mee dat we op basis van de gebruikersovereenkomst van eBay het recht hebben en onder bepaalde omstandigheden zelfs verplicht zijn om de verwerking van klachten gedurende een redelijke periode of permanent op te schorten als de klager in het verleden vaker duidelijk ongegronde klachten heeft ingediend.
Wat moet ik doen als mijn kwestie niet in aanmerking komt voor het interne klachtensysteem van eBay?
Als uw kwestie niet via het interne klachtensysteem van eBay kan worden opgelost, raadpleeg dan onze Hulp-pagina's of neem contact op met onze klantenservice. Voorbeeld:
- U ondervindt een probleem tijdens het gebruik van eBay Betaaldiensten als verkoper, met inbegrip van betalingsgeschillen, uitbetaling van saldo, geblokkeerde uitbetalingen of accountverificatie
- U wilt feedback geven of een probleem melden met betrekking tot eBay-diensten die geen verband houden met betalingen, zoals uw aanbiedingen, verkoopbeleid, beleidsovertredingen, technische problemen, retourzendingen of problemen met kopers
Hier zijn enkele andere Hulp-pagina's die u kunnen helpen om uw probleem op te lossen:
- Geblokkeerde betalingen
- Betalingsgeschillen afhandelen
- Een probleem met een verkoper melden
- Een probleem met een koper melden
- Een product melden dat een eBay-beleid schendt
- Bezwaar maken tegen een beslissing van eBay over een retourzending of een ontbrekend object voor kopers
- Bezwaar maken tegen een beslissing van eBay over een retourzending of een ontbrekend object voor verkopers