We raden u aan gebruik te maken van de interne klachtenprocedure van eBay, indien beschikbaar, voordat u een bemiddelingsprocedure of een procedure voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting start. In dat geval wordt uw probleem mogelijk sneller opgelost.
Wanneer en waar is bemiddeling mogelijk?
Bemiddelingsprocedures zijn beschikbaar voor elke zakelijke verkoper met een vestiging in de Europese Unie, bij problemen of acties van eBay die gevolgen hebben voor de verkoper (zoals verwijdering van een aanbieding, schorsing van een account, beperking van verkoopactiviteiten).
De details van bemiddelingsprocedures zijn vastgelegd in Verordening (EU) 2019/1150 - nieuw venster of tabblad.
Het geschil kan door beide partijen worden doorverwezen naar het Center for Effective Dispute Resolution (CEDR), waar een bemiddelaar zal worden aangewezen.
We vragen u vriendelijk om uw aanvraag voor het starten van een bemiddelingsprocedure in te dienen bij een van de bovenstaande aanbieders van bemiddelingsdiensten.
Houd er rekening mee dat de aanbieders van bemiddelingsdiensten uw aanvraag voor het starten van een bemiddelingsprocedure alleen in behandeling nemen in verband met geschillen. Ze reageren niet op algemene vragen. Bovendien kunnen aanbieders van bemiddelingsdiensten aanvullende voorwaarden stellen voor het starten en uitvoeren van bemiddelingsprocedures.
Wanneer en waar is buitengerechtelijke geschillenbeslechting mogelijk?
Procedures voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting zijn bedoeld voor het oplossen van geschillen rond beslissingen en acties van eBay met betrekking tot contentmoderatie op basis van § 21 van de eBay-gebruikersovereenkomst (zoals verwijdering van een aanbieding omdat deze illegale content bevat, afwijzing van een melding over een dergelijke aanbieding). De procedure is beschikbaar voor gebruikers die rechtstreeks door dergelijke beslissingen en/of acties worden beïnvloed.
De details van procedures voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting zijn vastgelegd in Verordening (EU) 2022/2065 - nieuw venster of tabblad.
Procedures voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting moeten worden aangevraagd bij een gecertificeerde instantie voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting. Deze instanties worden gecertificeerd door de coördinatoren voor digitale diensten van de EU-lidstaten. De Europese Commissie vermeldt alle gecertificeerde instanties op een nieuwe website en werkt deze lijst voortdurend bij. eBay werkt de informatie op deze pagina bij nadat de instanties zijn gecertificeerd en de lijst met gecertificeerde instanties door de Europese Commissie is gepubliceerd.
In welke gevallen neemt eBay niet deel aan bemiddeling of buitengerechtelijke geschillenbeslechting?
eBay behoudt zich het recht voor om onder bepaalde omstandigheden deelname aan bemiddeling of procedures voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting te weigeren. Dit is regelmatig het geval in de volgende gevallen:
- Er is al een geschil rond dezelfde content en met dezelfde reden opgelost
- Gebruikers hebben de gecertificeerde instantie niet ingeschakeld binnen zes maanden nadat ze op de hoogte zijn gesteld van de actie en hebben binnen deze periode ook geen klacht ingediend via het interne klachtensysteem van eBay; of
- Gebruikers zijn geschorst omdat ze vaak meldingen of klachten hebben ingediend conform § 25 van de eBay-gebruikersovereenkomst