Meer weten over het annuleren van een bestelling?
Een bestelling annuleren
Aankopen op eBay kunnen worden geannuleerd door de verkoper of door eBay. Kopers kunnen een annuleringsverzoek indienen, maar het is aan de verkoper om dit te accepteren of te weigeren. Als er meerdere objecten zijn gekocht als onderdeel van dezelfde bestelling, worden alle objecten in de bestelling geannuleerd.
Een bestelling kan in de volgende gevallen niet worden geannuleerd:
- De verkoper heeft het object verzonden of het object is persoonlijk afgehaald
- De koper heeft gemeld dat het object niet is aangekomen
- De koper heeft een retouraanvraag geopend
- De bestelling is langer dan 30 dagen geleden geplaatst
Een verkoper kan een bestelling in de volgende gevallen annuleren:
- De koper heeft niet op tijd betaald
- De koper heeft het verkeerde bezorgadres gebruikt tijdens betalen
- Het object is niet op voorraad (dit leidt tot een transactieprobleem)
Een koper kan in de volgende gevallen een annuleringsverzoek voor een bestelling indienen:
- De koper is van gedachten veranderd over de aankoop
- De koper heeft een fout gemaakt tijdens betalen
- De koper kan het object niet afhalen
Wanneer een koper een annuleringsverzoek voor een bestelling indient, kan de verkoper ervoor kiezen om dit te accepteren of te weigeren.
eBay kan een bestelling in de volgende gevallen annuleren:
- De koper heeft de bestelling niet betaald en de verkoper reageert niet binnen de toegestane termijn op het annuleringsverzoek van de koper
Acties en termijnen voor annuleringen van bestellingen
Actie |
Termijn |
|
Door verkoper gestarte annuleringen: |
||
De verkoper annuleert een bestelling
|
Op zijn laatst:
Als de koper niet betaalt, kan de verkoper de bestelling na vier kalenderdagen annuleren
|
|
Door de koper aangevraagde annuleringen: |
||
De koper vraagt om een bestelling te annuleren
|
Op zijn laatst:
|
|
De verkoper reageert op de aanvraag van de koper |
Op zijn laatst:
Als de koper voor de bestelling heeft betaald en de verkoper niet binnen deze termijn reageert, sluiten we het verzoek en wordt de bestelling niet geannuleerd
Als de koper niet voor de bestelling heeft betaald en de verkoper niet binnen deze termijn reageert, annuleren we de bestelling automatisch. |
Terugbetalingen
Als de koper de betaling op eBay heeft voltooid en de verkoper de bestelling annuleert, maken we een volledige terugbetaling over naar de oorspronkelijke betalingsmethode van de koper.
Als de betaling niet op eBay is voltooid en de verkoper de bestelling annuleert (de koper heeft bijvoorbeeld betaald bij het afhalen), is de verkoper verantwoordelijk voor de terugbetaling aan de koper.
Misbruik maken van het annuleringsproces voor bestellingen
Verkopers mogen geen misbruik maken van het annuleringsbeleid voor bestellingen. Een verkoper mag nooit een bestelling annuleren en een verkeerde annuleringsreden kiezen, bijvoorbeeld door ten onrechte te beweren dat de koper niet heeft betaald. Meer weten over ons beleid voor onbetaalde objecten?
Alle activiteiten op eBay dienen aan dit beleid, de gebruikersovereenkomst van eBay, en alle toepasselijke wetgeving te voldoen en de rechten van derden te respecteren. Anders kan eBay actie ondernemen in overeenstemming met toepasselijke wetgeving en de gebruikersovereenkomst van eBay. In sommige gevallen is eBay hiertoe zelfs wettelijk verplicht. eBay kan bijvoorbeeld de aanbieding of andere content verwijderen, een waarschuwing geven, activiteiten beperken of een account schorsen.
Overige voorwaarden en gerelateerd beleid
- Het kopen van een object of een bod op een veiling op eBay is een verbintenis om een aankoop te voltooien. Kopers moeten binnen vier kalenderdagen voor objecten betalen, want anders kan de verkoper de bestelling annuleren. Als kopers te veel geannuleerde bestellingen voor onbetaalde objecten hebben of te vaak een annuleringsverzoek indienen, kunnen we maatregelen tegen hen nemen, zoals is beschreven in ons beleid voor onbetaalde objecten en ons beleid voor misbruik door kopers
- Wanneer een koper een annuleringsverzoek indient op eBay, verwijderen we alle negatieve of neutrale feedback die voor die transactie is achtergelaten, ongeacht of de verkoper het annuleringsverzoek accepteert of afwijst. Lees meer in ons Feedbackbeleid
- Een koper kan nog steeds feedback op een geannuleerde transactie geven, tenzij de verkoper de bestelling heeft geannuleerd omdat de koper niet heeft betaald. Meer weten over ons beleid voor onbetaalde objecten?
- Annulering van een bestelling omdat het object niet op voorraad is, leidt tot een transactieprobleem, omdat verkopers verantwoordelijk zijn voor het leveren van de objecten die ze hebben verkocht Meer informatie over de factoren die van invloed zijn op het prestatieniveau van een verkoper?
- Als een bestelling is geannuleerd, kan dit niet ongedaan worden gemaakt
- Een verkoper komt mogelijk in aanmerking voor crediteringen van kosten voor geannuleerde bestellingen
- Als u een zakelijke verkoper bent, hebben kopers in de EU en het Verenigd Koninkrijk het herroepingsrecht. Meer weten over de EU-richtlijn consumentenrechten - nieuw venster of tabblad en het beleid voor consumentenbescherming van het Verenigd Koninkrijk?