Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips
Voorbeeld: 'betalingsmethoden'

Beleid voor onbetaalde objecten

Overzicht van beleid

Wanneer een koper een object wint of met Nu kopen koopt, is hij of zij verplicht de transactie af te handelen door de verkoper een volledige betaling te sturen.

Als een koper niet binnen 4 dagen voor een object betaalt, kan de verkoper een geschil wegens onbetaald object openen in Transactieproblemen oplossen. Als de koper dan nog niet heeft betaald of in overleg met de verkoper niet tot een andere oplossing is gekomen, kan eBay een aantekening wegens onbetaald object maken op de account van de koper.

Wanneer een geschil wegens onbetaald object wordt gesloten en de koper niet heeft betaald, komen verkopers in aanmerking voor creditering van de verkoopcommissie op hun verkopersaccount. Als zij het object opnieuw aanbieden en het de tweede keer wordt verkocht, is het mogelijk dat de plaatsingskosten van de tweede aanbieding worden terugbetaald. Meer weten over de regels voor een object opnieuw aanbieden ?

Wanneer een koper een buitensporig aantal objecten niet betaalt, kunnen er stappen worden ondernomen zoals het beperken of opheffen van zijn koopprivileges.

Voorbeelden van beleidsovertredingen

Als je een winnend bod hebt geplaatst of op de button Nu kopen hebt geklikt, heb je je ertoe verbonden om dat object te kopen en te betalen. Als je niet betaalt, overtreed je het beleid voor onbetaalde objecten, ook al ben je van gedachten veranderd en wil je het object niet meer hebben. Dit zijn enkele voorbeelden:

Niet toegestaan

  • Paul zoekt een broodrooster op eBay en brengt een bod uit. Hij is de hoogste bieder op het object, maar komt erachter dat de verzending van het object duurder is dan het bedrag dat hij bereid was uit te geven. Hij besluit geen betaling te verrichten en de facturen van de verkoper te negeren.

  • Irene heeft geen ervaring met eBay en bladert op de site. Ze ziet allerlei interessante aanbiedingen en brengt via Nu kopen een bod uit op elk object dat ze leuk vindt. Ze beseft niet dat ze veel van de objecten daadwerkelijk heeft gekocht en verplicht is ervoor te betalen. Als ze niet voor de objecten betaalt, schendt ze het beleid voor onbetaalde objecten.

  • Brenda zoekt een nieuwe boot. Ze ziet diverse interessante modellen en biedt op 3 verschillende boten, in de hoop dat ze voor een van de aanbiedingen de hoogste bieder is. Uiteindelijk is ze de hoogste bieder op 2 boten, en ze betaalt de boot waarnaar haar voorkeur uitgaat. Als ze de tweede boot niet betaalt, overtreedt ze het beleid voor onbetaalde objecten.

Valse meldingen
Wanneer verkopers ten onrechte melden dat een bepaald object niet is betaald, kan eBay de volgende stappen ondernemen:

  • Alle crediteringen voor de periode in kwestie worden teruggeboekt

  • Creditering van de verkoopcommissie wordt voor de periode in kwestie geblokkeerd

  • De verkoper verliest het recht op gebruik van het systeem voor creditering van de verkoopcommissie gedurende een bepaalde periode

  • De account kan worden geschorst

Onbetaalde objecten en accountbeperkingen

  • Kopers die niet betalen, kunnen een aantekening krijgen op hun account.

  • Onbetaalde objecten staan geheel los van feedback en zijn dan ook niet van invloed op de feedbackscore of het feedbackprofiel van een gebruiker.

  • Wanneer een verkoper creditering voor de verkoopcommissie ontvangt, krijgt de koper automatisch een aantekening wegens onbetaald object.

  • Als een koper te veel aantekeningen wegens een onbetaalde object heeft, kunnen we zijn of haar koopprivileges beperken of opheffen.

  • Kopers kunnen bezwaar maken tegen een onbetaald object als zij vinden dat de aantekening ten onrechte is gemaakt.

Wanneer er bij een bepaalde transactie sprake is van een onbetaald object, kan de feedback van de koper in de volgende gevallen worden verwijderd:

  • De koper heeft niet betaald of niet gereageerd op het geschilvoor onbetaalde objecten.

  • De koper is geschorst.

  • De communicatie van de koper in Transactieproblemen oplossen ondermijnt het doel van de procedure voor onbetaalde objecten en het feedbacksysteem van eBay.

  • De verkoper heeft een geschil wegens onbetaald object geopend. Alle bijbehorende feedback en gedetailleerde verkopersbeoordelingen worden automatisch verwijderd of geblokkeerd, zolang PayPal als enige betalingsmethode is aangeboden en het object niet kan worden opgehaald.

Wanneer een koper niet voor een object betaalt dat hij of zij heeft gewonnen of gekocht, kost dat de verkoper tijd en geld. Met het beleid voor onbetaalde objecten wordt eBay een veiligere en betere handelsplaats.

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.