Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips
Voorbeeld: 'betalingsmethoden'

Beleid voor communicatie met andere leden

Veelgestelde vragen

Soms controleren we berichten die tussen leden worden verzonden op fraude, misbruik, spam en andere beleidsovertredingen.

We begrijpen dat leden communicatie mogelijk privé willen houden, maar als je contact met leden opneemt via andere kanalen dan eBay, kunnen we niet helpen als er problemen optreden.

In de meeste gevallen delen we persoonlijke e-mailadressen van kopers niet. We vervangen e-mailadressen door aliassen voor kopers en verkopers om persoonlijke contactgegevens te verbergen. Tijdens de communicatie lijkt je e-mailadres op 63ae59ac280fe0fa69@members.ebay.com en de e-mail wordt verzonden via ons beveiligde platform.

Overzicht van het beleid

Leden kunnen elkaar berichten sturen via eBay. We moedigen open communicatie tussen onze leden aan, maar het is niet toegestaan deze opties te gebruiken voor het verzenden van spam, voorstellen om buiten eBay te kopen of verkopen, bedreigingen of ongepast of beledigend taalgebruik. We staan ook niet toe dat leden e-mailadressen, telefoonnummers of andere contactgegevens, fysieke adressen, webadressen of links aanbieden, vermelden of vragen binnen de berichtensystemen van eBay (bijvoorbeeld Beste voorstel of Mijn berichten) of in e-mailcommunicatie die door eBay wordt beheerd. eBay kan berichten die door eBay en tussen gebruikers worden verzonden, controleren op fraude, misbruik, spam en andere overtredingen van het eBay-beleid. 

Activiteiten die niet in overeenstemming zijn met eBay-beleid, kunnen leiden tot uiteenlopende acties, zoals annulering van aanbiedingen, verlaging van de positie van je aanbiedingen in zoekresultaten, gehele of gedeeltelijke blokkering van je berichten/communicatie met andere leden (inclusief verwijderen of verbergen van al dergelijke communicatie of een deel ervan), verlaging van je verkopersbeoordeling, koop- of verkoopbeperkingen, aangifte bij autoriteiten en accountschorsing. Betaalde of verschuldigde kosten in verband met aanbiedingen of accounts waartegen we maatregelen nemen, worden niet terugbetaald of anderszins op je account gecrediteerd.

We hebben geen controle over communicatie die buiten eBay om plaatsvindt. Berichten op discussieforums van eBay vallen ook niet onder dit beleid. We hebben echter wel een beleid voor het gebruik van discussieforums.

Wat zijn de richtlijnen?

Onze leden mogen elkaar geen spam sturen. "Spam" is een e-mail (of deel van een e-mail) die ongevraagd en van commerciële aard is.

Ongevraagd wil zeggen dat de persoon die het bericht heeft ontvangen, er niet om heeft gevraagd. Commercieel betekent dat het bericht informatie over het kopen, verkopen of verhandelen van goederen of services bevat.

Enkele voorbeelden van spam zijn:

  • Ongevraagde e-mailaanbiedingen die naar potentiële kopers worden verzonden

  • E-mailberichten die worden verzonden naar een lid op een mailinglijst, zonder dat het lid hiervoor vooraf toestemming heeft gegeven

  • Uitnodigingen voor een mailinglijst die geen verband houden met je eBay-winkel

  • E-mail die wordt verzonden via eBay-berichten (of functies zoals de link Contact opnemen met lid) om ongevraagde commerciële aanbiedingen te versturen

 

Niet toegestaan

Niet toegestaan

  • Berichten die e-mailadressen, telefoonnummers, links naar sociale media, contactgegevens of gebruikersnamen bevatten

  • Berichten die links of webadressen bevatten

  • E-mail en websites die doen alsof ze van eBay zijn: sommige leden hebben gemeld dat ze in e-mailberichten die van eBay afkomstig lijken te zijn, worden gevraagd om persoonlijke gegevens. Lees meer over hoe je valse eBay-websites (spoofsites) herkent en hoe je spoofberichten meldt

  • Verkopers mogen in de aanbieding of op winkelpagina's geen rechtstreekse e-mailadressen vermelden of ernaar linken (kopers kunnen in plaats daarvan de functie 'Een vraag stellen' onder aan de objectbeschrijving gebruiken om e-mail naar de verkoper te sturen)

Als je spam van een ander eBay-lid hebt ontvangen, stuur dit dan door naar spoof@ebay.com.

Als je volgens jou ten onrechte een waarschuwing wegens overtreding van ons spambeleid hebt ontvangen of als je bent geschorst wegens overtreding van ons spambeleid en meer informatie wilt, kun je contact met ons opnemen.

Het dreigen met fysiek geweld op welke manier dan ook, waaronder via e-mail of op onze openbare prikborden (zoals onze discussieforums, het Antwoordcentrum en andere communityonderdelen), wordt niet getolereerd.

Voorbeeld: "Als ik morgen nog niets van je heb gehoord over het object dat ik heb gekocht, kom ik naar je huis en breek ik je benen."

Als je wordt bedreigd, meld dit dan bij de lokale autoriteiten. Je kunt ook je plaatselijke telefoonmaatschappij op de hoogte stellen als je telefonisch bent bedreigd of de internetprovider van het andere lid als je via e-mail bent bedreigd.

Leden mogen geen ongepaste of beledigende taal gebruiken in hun communicatie met andere leden via eBay.
 

Verwijderbaar

Verwijderbaar

Deze typen feedbackcommentaar kunnen worden verwijderd:

  • Feedback met persoonlijke gegevens van een ander lid, zoals het adres, het telefoonnummer, het e-mailadres of de echte naam van een lid. We kunnen ook feedback verwijderen die kan worden gebruikt om persoonlijke gegevens van een ander lid te verkrijgen, zoals het trackingnummer van een verzending

  • Feedback die geen betrekking heeft op de verkoop, zoals commentaar, een antwoord of vervolgcommentaar over een andere verkoop

  • Feedback die politiek, religieus, sociaal of ander commentaar bevat in plaats van alleen commentaar over een transactie

  • Feedback met ongepast, vulgair, obsceen of racistisch taalgebruik en commentaar dat pornografisch materiaal of bedreigingen met fysiek geweld bevat

  • Negatief feedbackcommentaar dat duidelijk in strijd is met een positieve beoordeling. (Wanneer het commentaar door de verkoper wordt geplaatst. Dergelijk tegenstrijdig commentaar is niet verwijderbaar als het door de koper is gegeven.)

  • Feedback met links of reclame-uitingen om kopers aan te moedigen buiten eBay om te kopen

  • Feedback met verwijzingen naar politieonderzoeken of onderzoeken van eBay of PayPal

Niet verwijderbaar

Niet verwijderbaar

Deze typen feedbackcommentaar worden niet verwijderd:

  • Feedbackcommentaar met beschuldigende taal, zoals 'fraudeur', 'leugenaar', 'bedrieger', 'zwendelaar' of 'oplichter'. Hoewel het gebruik van dit type commentaar wordt afgeraden, wordt het niet verwijderd, tenzij het ook inhoud bevat die niet is toegestaan

  • Feedbackcommentaar met URL's of links naar eBay.com

Aanvullende informatie

Je e-mailadres en andere contactgegevens kunnen worden doorgegeven wanneer een lid betrokken is bij een succesvolle eBay-transactie met jou. We onderzoeken meldingen van misbruik van deze gegevens en ondernemen actie. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie over hoe we je persoonlijke gegevens verwerken.

Waarom heeft eBay dit beleid opgesteld?

Communicatie tussen leden is een belangrijk onderdeel van het kopen of verkopen op eBay, en we willen deze zo open mogelijk houden. Maar het is belangrijk dat onze leden zich veilig voelen en geen ongewenste e-mail van andere leden ontvangen.

Contact opnemen met Klantenservice

Meld overtredingen of problemen met een ander eBay-lid.

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.