2 min artikel

Uw retourbeleid instellen

Als u tijd wilt besparen bij het beheren van retouraanvragen, kunt u regels instellen om retourzendingen automatisch te accepteren of directe terugbetalingen te doen.

Wanneer u objecten op eBay verkoopt, moet u aangeven of u wel of niet retourzendingen accepteert en in welke gevallen. U kunt bijvoorbeeld informatie opnemen over wie de kosten voor retourzendingen betaalt of dat u bereid bent om gedurende een bepaalde periode na een verkoop retourzendingen te accepteren. Wat uw beleid ook is, het moet duidelijk worden vermeld in uw aanbiedingen.

Automatische retourzendingen

Als u volgens uw beleid retourzendingen accepteert, kunt u regels instellen waarmee de verschillende onderdelen van de retourprocedure automatisch worden beheerd. U kunt bijvoorbeeld de volgende regels maken:

  • Accepteer sommige retourzendingen automatisch terwijl u andere retourzendingen handmatig blijft verwerken.
  • Betaal de koper automatisch terug en laat hem of haar het object houden als de kosten voor de retourzending hoger zijn dan de kosten van het object.
  • Geef verschillende retouradressen voor verschillende objecten op.

Als u sommige retourzendingen automatisch afhandelt, bespaart u niet alleen tijd. Het is ook uitstekende klantenservice omdat de retouraanvraag van de koper onmiddellijk wordt afgehandeld.

Retourzendingen die automatisch kunnen worden geaccepteerd

Een retouraanvraag kan automatisch worden geaccepteerd als deze aan de volgende criteria voldoet:

  • De aanvraag voldoet aan het tijdsbestek van het retourbeleid in uw aanbieding en wordt ingediend binnen uw retourtermijn.
  • De retourzending is binnenlands en wordt teruggestuurd naar een adres in het Verenigd Koninkrijk.

De procedure wordt uitgevoerd voor alle retourredenen, behalve voor 'Beschadigd aangekomen', 'Ontbrekende onderdelen of stukken' en 'Lijkt niet authentiek'. Bij deze retourredenen kunt u de retourzending accepteren of de koper een alternatieve oplossing bieden. Meer informatie vindt u op onze pagina over hoe u een retouraanvraag verwerkt.

Procedure voor het automatisch accepteren van retourzendingen

Retourzendingen die automatisch kunnen worden geaccepteerd, worden als volgt verwerkt:

  1. De koper vraagt een retourzending aan.
  2. Als de reden voor een retourzending 'Object wijkt af van beschrijving' is of als u gratis retourzendingen aanbiedt binnen uw retourbeleid, krijgt de koper onmiddellijk een retourlabel om het object naar u terug te sturen. U bent verantwoordelijk voor de kosten van de retourzending als het object afwijkt van de beschrijving.
  3. Als u geen gratis retourzending aanbiedt wanneer de koper van gedachten is veranderd, wordt de retourzending automatisch geaccepteerd. De koper is dan wel verantwoordelijk voor de verzending van het object, inclusief de verzendkosten.
  4. Nadat u het object hebt ontvangen, inspecteert u het en gaat u akkoord met de terugbetaling van de koper. Als uit de trackinggegevens blijkt dat het geretourneerde object bij u of op uw adres is geleverd maar nog niet is terugbetaald, voeren we de terugbetaling na twee werkdagen automatisch namens u uit.
  5. Als u gratis retourzendingen aanbiedt, kunt u gedeeltelijke terugbetalingen aanbieden in stappen van 5% tot 50% wanneer u het object in een andere staat ontvangt dan waarin u het hebt verzonden.Meer weten over onze richtlijnen voor gedeeltelijke terugbetalingen?

Uw retourregels instellen

Uw retourregels instellen:

  1. Ga naar uw Voorkeuren voor retourzendingen - nieuw venster of tabblad.
  2. Onder Een terugbetaling uitvoeren kunt u ervoor kiezen kopers het object te laten houden en hen automatisch terug te betalen als het terugbetalingsbedrag lager is dan een bepaald bedrag. Voer het bedrag in waar u zich goed bij voelt.
  3. Kies de retourredenen wanneer deze regel van toepassing is.
  4. Onder Een retourzending goedkeuren kunt u ervoor kiezen een retourzending automatisch goed te keuren als de totale terugbetalingskosten lager zijn dan een bepaald bedrag. Voer een bedrag in waar u zich goed bij voelt.
  5. Kies de retourredenen wanneer deze regel van toepassing is.

Wijzigingen in uw retourregels worden automatisch toegepast op alle toekomstige retouraanvragen, maar zijn niet van toepassing op retourzendingen in behandeling.

Geavanceerde retourregels maken

U kunt ook uw eigen geavanceerde retourregels - nieuw venster of tabblad maken. Dit doet u als volgt:

  1. Selecteer in het menu Selecteer een regel de optie Automatisch een terugbetaling uitvoeren of Automatisch een terugbetaling goedkeuren.
  2. Vul het totale terugbetalingsbedrag en de retourredenen in.
  3. Maak een lijst met objecten waarop de regel van toepassing is.
  4. Selecteer de toepasselijke verkooprubrieken.
  5. Geef uw regel een naam en selecteer Opslaan en inschakelen.

Tip
Zelfs als u geen retourzendingen accepteert, kan de koper onder de Geld-terug-garantie van eBay een object toch retourneren als het afwijkt van de objectbeschrijving.

Terugzendcode

Als u een terugzendcode (RMA) gebruikt, hebt u drie werkdagen de tijd om kopers een label te bezorgen voordat ze het object kunnen terugsturen. Nadat drie werkdagen zijn verstreken, wordt de retourzending automatisch geaccepteerd en wordt namens u een label aan de koper verstrekt.

In gevallen waarin u wilt dat de koper een object naar een andere locatie retourneert dan de locatie van waaruit u het hebt verzonden, hebt u de flexibiliteit om de locatie op te geven wanneer u regels instelt in Voorkeuren voor retourzendingen - nieuw venster of tabblad.

We raden u aan de koper terug te betalen zodra u de retourzending hebt ontvangen. Als uit de trackinggegevens van het object echter blijkt dat het object aan u of op uw adres is geleverd, er twee werkdagen zijn verstreken en de koper nog niet is terugbetaald, kan eBay namens u automatisch een terugbetaling uitvoeren. We houden ook rekening met het risico voor de koper/verkoper en de prestatiegegevens om te bepalen of een terugbetaling moet worden geautomatiseerd.

In sommige situaties is er geen retourlabel beschikbaar en vragen we u en de koper om andere afspraken te maken over de verzending. De koper kan bijvoorbeeld een eigen retourlabel nodig hebben om het object naar u terug te sturen. 

Automatisch accepteren is ook niet ingeschakeld in de volgende gevallen:

  • Verkoper op vakantie
  • Gebruik van het programma voor internationale verzending
  • Click & Collect
  • Te grote objecten
  • Gebruik van vrachtverzending
  • Aanbiedingen met meerdere hoeveelheden

Als u tijd wilt besparen en kopers een snelle oplossing wilt bieden, kunt u regels instellen om bepaalde soorten retourzendingen automatisch te beheren.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen