In de meeste gevallen heffen we de blokkering op wanneer we hebben bevestigd dat een bestelling bij de koper is aangekomen of, in het geval van een geschil, wanneer dit in het voordeel van de verkoper is beslecht. Via trackinggegevens controleren we of een koper het object heeft ontvangen. Als u uw saldo sneller wilt ontvangen, kunt u het best uw object verzenden en trackinggegevens uploaden binnen uw verwerkingstijd.
We willen eBay een veilige handelsplaats houden voor kopers en verkopers en voldoen aan onze juridische verplichtingen en verplichtingen op het gebied van naleving, zoals beschreven in de Betaalvoorwaarden - nieuw venster of tabblad. Daarom blokkeren we soms betalingen als er bijvoorbeeld een claim of een geschil voor een transactie openstaat, als uw koper een probleem met de transactie meldt, als uw account beperkt of geschorst is, als u geld verschuldigd bent aan eBay of als u een nieuwe of incidentele verkoper bent. Als uw uitbetalingen om welke reden dan ook zijn geblokkeerd, stellen we u hiervan op de hoogte. Afhankelijk van de reden kunnen we aanvullende informatie van u vragen om het probleem op te lossen.
Er zijn drie soorten blokkeringen: geblokkeerde transacties, blokkeringen wegens een betalingsgeschil en geblokkeerde uitbetalingen.
Als u wilt controleren op welke datum een betaling naar verwachting beschikbaar is, gaat u naar het tabblad Betalingen - nieuw venster of tabblad in de Verkopershub of naar Betalingen - nieuw venster of tabblad in Mijn eBay.
Geblokkeerde transacties
Een geblokkeerde transactie houdt in dat we saldo vasthouden dat verband houdt met een specifieke koperstransactie. Het geblokkeerde saldo kunnen we gebruiken om het bedrag van die transactie terug te betalen aan de koper.
U kunt de kans op een geblokkeerde transactie verkleinen door een object te verzenden op de dag dat uw koper ervoor betaalt en door het goed te verzenden, bijvoorbeeld door trackinggegevens toe te voegen aan uw bestelling.
Tip
Als we uw saldo blokkeren, wordt dit meestal binnen 30 dagen opgelost, maar in zeldzame gevallen kan het langer duren. Voor de meeste bestellingen kunt u uw saldo sneller ontvangen door trackinggegevens toe te voegen.
We kunnen een transactiesaldo blokkeren op basis van uw verkoperstatus, wijzigingen in uw accountstatus, of andere factoren waarmee we eBay een veilige handelsplaats houden in alle rubrieken, ongeacht of de transactie wel of niet onder de Geld-terug-garantie van eBay valt:
- Bij nieuwe of onregelmatige verkopers blokkeren we transacties terwijl ze de meest succesvolle verkooppraktijken leren. Zo kunnen verkopers een goede reputatie en verkoopgeschiedenis op eBay ontwikkelen. Nieuwe verkopers ontvangen hun saldo meestal binnen 30 dagen, maar soms kan het langer duren
- Transacties van eerder beperkte of geschorste verkopers blokkeren we gedurende 30 dagen nadat de beperking of schorsing is opgeheven, zodat we kunnen controleren of de objecten zijn geleverd
- Hoog geprijsde objecten kunnen tot een blokkering van maximaal 30 dagen leiden, zodat we kunnen controleren of kopers problemen met de bestelling hebben
- Ongebruikelijke verkooppatronen kunnen leiden tot een geblokkeerde transactie waarbij we het saldo 3 dagen na leveringsbevestiging of 30 dagen na plaatsing van de bestelling vrijgeven
Blokkeringen wegens een betalingsgeschil
Bij een blokkering wegens een betalingsgeschil blokkeren we saldo in verband met een probleem dat door een koper is gemeld, ongeacht of de transactie wel of niet onder de Geld-terug-garantie van eBay valt.
Als een koper meldt dat een object niet is ontvangen of aanzienlijk afwijkt van de beschrijving in de aanbieding, blokkeren we het saldo totdat het geschil is opgelost en gesloten. Meer informatie vindt u in ons artikel Tips uit de praktijk om problemen met kopers te voorkomen en op te lossen.
Het geblokkeerde saldo kunnen we gebruiken om het bedrag van die transactie terug te betalen aan de koper.
Geblokkeerde uitbetalingen
Een geblokkeerde uitbetaling houdt in dat we een betaling aan een bepaalde verkoper blokkeren. Meestal moet de verkoper iets doen in het account.
- Blokkeringen in verband met inschrijving: We kunnen uw account beperken als iets niet overeenkomt met de gegevens die u hebt opgegeven tijdens de inschrijving. Als uw account is beperkt, stellen we u op de hoogte via een verzoek om meer informatie. Zie het artikel Inschrijven als verkoper voor meer informatie over hoe u uw identiteit kunt bevestigen.
- Blokkeringen in verband met naleving: eBay hanteert beleid en procedures om kopers en verkopers te beschermen en tegelijkertijd te voldoen aan toepasselijke wetgeving. Als we een uitbetaling blokkeren of uw account beperken omdat u ons beleid niet hebt nageleefd, laten we u dit weten. We kunnen dan meer informatie van u vragen.
- Blokkeringen in verband met prestaties: We kunnen uw uitbetalingen blokkeren als we ongebruikelijke activiteiten in uw account zien, zoals een toegenomen aantal geschillen, een plotselinge wijziging in uw verkoopactiviteit, te late leveringen of negatieve feedback van kopers.
- Ongeldige betalingsmethode: We kunnen uw uitbetalingen blokkeren als we uw verkoopkosten en andere kosten niet kunnen afschrijven via een van uw betalingsmethoden in ons bestand. In dit geval moet u een andere betalingsmethode toevoegen