5 min artikel

Internationale normen voor verkoperprestaties

We willen er altijd voor zorgen dat kopers een goede ervaring hebben op eBay. We hebben daarom minimale prestatienormen opgesteld voor aspecten waarop een verkoper zelf invloed heeft, zoals afhandeltijd en snelle probleemoplossing.

Internationale normen: overzicht

Met internationale normen voor verkoperprestaties vallen verkopers die consequent een uitstekende service bieden, beter op. Verkopers van alle eBay-sites moeten aan dezelfde minimumnormen voldoen, waarmee gegarandeerd wordt dat verkopers wereldwijd de verwachtingen van kopers bepalen en hieraan voldoen.

Verkopers kunnen hun Verkoperprestaties - wordt geopend in een nieuw venster of tabblad nakijken om te zien wat hun nieuwe internationale prestatiebeoordeling is.

Er zijn 4 regio’s waar je beoordeeld kunt worden: Verenigd Koninkrijk + Ierland, Verenigde Staten, Duitsland + Zwitserland en Wereldwijd. Elke transactie telt alleen mee in de regio waarin je verkoopt, dus in een van de 4 regio’s. Als je in meedere regio’s verkoopt, telt een transactie slechts voor één regio mee. Verder telt je transactie op basis van de verzendlocatie en niet waar de koper staat ingeschreven.

  • Verkoperprestaties in de Verenigde Staten tellen voor ebay.com. Deze prestaties worden beoordeeld op objecten die je naar de Verenigde Staten verstuurd.
  • Verkopersprestaties in regio Verenigd Koninkrijk tellen voor ebay.co.uk en ebay.ie. Deze prestaties worden beoordeeld op objecten die je naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland verstuurd.
  • Verkoperprestaties in regio Duitsland tellen voor ebay.de. ebay.ch en ebay.at. Deze prestaties worden beoordeeld op objecten die je naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk verstuurd.
  • Verkoperprestaties in de regio Wereldwijd: deze prestaties worden beoordeeld op objecten die je naar alle landen buiten bovengenoemde regio's verstuurd.

Opmerking: als je niet in het Verenigd Konikrijk, Ierland, Verenigde Staten, Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland woont, is de Wereldwijde regio je standaard voor verkoperprestaties.

Individuele transacties tellen alleen mee voor het Wereldwijde programma of voor een van de andere regionale verkopersstandaardprogramma's, nooit voor beide.

Het volgende wordt van eBay-verkopers verwacht:

  • Breng redelijke verzend- en verwerkingskosten in rekening.
  • Snel problemen met klanten op te lossen
  • Objecten binnen de aangegeven verzend tijd op te sturen
  • De voorraad bij te houden en goed op te slaan
  • Geef verzendkosten en verwerkingstijd in je aanbieding op.
  • Houd je aan je retourbeleid.
  • Reageer snel op vragen van kopers.
  • Zorg dat je tijdens een transactie behulpzaam, vriendelijk en professioneel blijft.
  • >Zorg dat het object bij de koper wordt geleverd in de staat zoals die in de aanbieding is beschreven.

Als je niet aan verwachtingen van kopers voldoet, dit kan leiden tot:

  • een negatieve ervaring voor jou en de koper
  • lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen
  • negatieve of neutrale feedback van kopers
  • Geschillen die kopers openen voor objecten die ze niet ontvangen of niet aan de beschrijving voldoen.

Defectpercentage per transactie

Het defectpercentage per transactie is het percentage van de verkoper's transacties dat een of meer van onderstaande defecten heeft:

  • Transacties geannuleerd door de verkoper
  • Gesloten geschillen zonder oplossing onder Geld-terug-garantie van eBay
Vereiste Minimum voor alle verkopers eBay-topverkopers
Defectpercentage
Maximumpercentage transacties met defecten 2% 0,5%
Minimum aantal unieke kopers betrokken bij defecten voordat het percentage van invloed is op de verkoperstatus 4 3
Gesloten geschillen zonder oplossing
Maximumpercentage geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper 0,3% 0,3%
Maximum aantal geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper, voordat het bovengenoemde percentage van invloed is op de verkoperstatus 2 2

Elk geschil dat eBay in je voordeel beslist, of de schuld is van de koper, heeft geen negatieve invloed op je prestatiemeting.

Internationale topverkopers mogen maximaal 5% van hun zendingen te laat leveren.

Voor je verkoperprestaties wordt er rekening gehouden met de objecten die aan kopers in alle landen.

Je evaluatie wordt nog steeds uitgevoerd op de 20e van elke maand, en de nieuwe prestatiemeting wordt in augustus toegepast. De evaluatie wordt gebaseerd op je prestaties over dezelfde periode als nu: 3 maanden voor verkopers met 400 transacties of meer over de afgelopen 3 maanden, 12 maanden voor alle andere verkopers.

Je kunt ook deze tips volgen om uw verkopen te verbeteren.
 

Vereisten voor internationaal verkopen Je moet voldoen aan de verkoopvereisten die gelden voor de site waarop je je object aanbiedt. Hieronder kun je de vereisten per land vinden.
austria flag Oostenrijk

belgium flag België

(Frans of Nederlands)

Opłaty i prowizje dla sprzedawców prywatnych  Frankrijk
Opłaty i prowizje dla sprzedawców prywatnych Duitsland flag ireland Ierland Opłaty i prowizje dla sprzedawców prywatnych Italië
dutch flag Nederland  Polen Opłaty i prowizje dla sprzedawców prywatnych Spanje
swiss flag Zwitserland Opłaty i prowizje dla sprzedawców firm Groot-Brittannië Opłaty i prowizje dla sprzedawców prywatnych VS
candaian flagCanada (Engels of Frans) austrian flag Australië  

Wat gebeurt er als je verkoperniveau Ondermaats is?

Als je niet voldoet aan onze minimale verkoperprestaties, kunnen we je verkoopactiviteit beperken totdat je prestaties beter worden.

Het niveau Ondermaats kan deze gevolgen hebben:

  • Je objecten worden mogelijk lager in zoekresultaten geplaatst
  • We kunnen jouw account en gerelateerde accounts verkoopbeperkingen opleggen of voorkomen dat je een nieuwe account maakt
  • Betalingen van je verkopen kunnen worden geblokkeerd
  • Er kunnen hogere verkoopcommissies in rekening worden gebracht. Bekijk ons artikel Kosten voor zakelijke verkopers voor meer informatie.
  • Je kunt de tool Promotie-aanbiedingen niet meer gebruiken, je kunt geen nieuwe campagnes meer maken en je kunt geen bestaande campagnes meer bewerken
  • Als je niveau langer dan 60 dagen Ondermaats is, kan je eBay-winkel naar het basisniveau worden verlaagd

We leggen doorgaans pas permanente verkoopbeperkingen op wanneer je account ten minste 2 opeenvolgende maanden als Ondermaats is beoordeeld. We kunnen wel op elk moment actie ondernemen als er dringende problemen zijn met je account, bijvoorbeeld als we fraude hebben ontdekt of als je verkooppraktijken de ervaring van kopers kunnen schaden. De maatregelen die we nemen, staan in verhouding tot de aard van het gevonden probleem en zijn redelijkerwijs vereist om de belangen van alle eBay-gebruikers en eBay als provider van de services te beschermen.

Als je account niet voldoet aan onze minimale normen voor verkoperprestaties, moet je het volgende doen:

  • Los alle problemen van de account op voordat je met andere accounts objecten koopt of verkoopt
  • Controleer of je objecten nauwkeurig worden beschreven in je aanbiedingen. Gebruik afbeeldingen en neem specifieke informatie op in je aanbieding, zodat kopers precies weten wat ze kunnen verwachten
  • Zorg dat je snel antwoordt op vragen van kopers

Meer weten over het gebruik van meerdere accounts? Bekijk ons beleid voor verkooppraktijken voor meer informatie over hoe je kunt voldoen aan de verwachtingen van kopers.

Verkopersbescherming

We nemen een aantal beveiligingsmaatregelen om je verkoperniveau te beschermen en je te helpen als je een probleem hebt. Wij kijken bijvoorbeeld naar het patroon van een koper voor het openen van geschillen, en wij beschermen je indien nodig. Wij beschermen je ook tegen vertraagde leveringen in opkomende markten.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen