U kunt al heel eenvoudig beginnen door juiste en consistente details over uw object op te geven en door duidelijk en specifiek te zijn over de verkoopvoorwaarden.
Doe er ook alles aan om van begin tot eind uitstekende klantenservice te leveren, waaronder:
- Redelijke verzend- en verwerkingskosten in rekening brengen
- Uw verwerkingstijd en retourbeleid in uw aanbieding opgeven
- Snel reageren op vragen van kopers
- U professioneel gedragen gedurende de transactie
- Ervoor zorgen dat het object bij de koper wordt geleverd in de staat zoals die in uw aanbieding is beschreven
- Aanbiedingen regelmatig controleren en bijwerken om te zorgen dat alle informatie, zoals voorraadstatus en objectstaat, klopt en up-to-date is
Aangezien we u willen helpen voldoen aan onze normen voor verkoperprestaties, hanteren we enkele basisvereisten waaraan alle verkopers moeten voldoen. We geven ook tips over hoe u aan de verwachtingen van kopers kunt voldoen en ze zelfs kunt overtreffen.
Richtlijnen
Zorg ervoor dat u deze richtlijnen naleeft. Als u dat niet doet, kunnen allerlei maatregelen worden getroffen.
Alle activiteiten op eBay moeten in overeenstemming zijn met dit beleid, de eBay-gebruikersovereenkomst en alle toepasselijke wetten, evenals met de rechten van derden. Als dit niet gebeurt, kan eBay actie ondernemen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving en de eBay-gebruikersovereenkomst, en kan eBay hiertoe zelfs wettelijk worden verplicht. Dergelijke acties kunnen bestaan uit, maar zijn niet beperkt tot: het verwijderen van de aanbieding of andere inhoud, het geven van een waarschuwing, het beperken van activiteiten of het opschorten van het account.
Verzendservice
Kopers verwachten dat hun objecten op tijd worden geleverd, vooral wanneer ze extra betalen voor versnelde verzending. Als u een tragere verzendservice gebruikt dan de koper tijdens de afhandeling heeft geselecteerd, kan het object later dan verwacht worden geleverd, wat kan leiden tot meer claims wegens niet-ontvangen objecten.
Wat u moet doen
- Verzendopties pas in uw aanbiedingen aanbieden nadat u de kosten en de leveringssnelheid ervan hebt gecontroleerd.
- Objecten verzenden met verzendopties die voldoen aan de opties die de koper heeft geselecteerd of deze overtreffen.
Wat u niet mag doen
- Verzendopties gebruiken die niet voldoen aan wat de koper heeft geselecteerd. Bijvoorbeeld: USPS Ground met een maximale geschatte levertijd van 7 dagen selecteren wanneer de koper USPS Priority Mail met een geschatte levertijd van 3 dagen heeft geselecteerd.
Verzend- en verwerkingskosten
Zorg ervoor dat u de verzendkosten en kosten voor bijkomende services opgeeft in uw aanbiedingen.
Wat u in rekening kunt brengen
Werkelijke verzendkosten: Dit is het bedrag voor verzending van het object. Het moet overeenkomen met wat u aan de verzendservice betaalt.
Verwerkingskosten: hiertoe behoren kosten voor eventuele verpakkingsmaterialen of verzekeringskosten.
Leveringsbevestiging en extra services: als u ervoor kiest deze opties te gebruiken, moet u ze aan uw verzend- en verwerkingskosten toevoegen en u mag alleen in rekening brengen wat de opties werkelijk kosten. Tot deze services behoren bijvoorbeeld:
- Verzendbewijs
- Gecertificeerde post
- Onder rembours
- Leveringsbevestiging
- Aangetekende post
- Beperkte levering
- Ontvangstbevestiging
- Bevestiging via handtekening
- Speciale verwerking
Belasting en door de overheid opgelegde kosten: alleen toepasselijke federale belasting, staatsbelasting, nationale belasting, stadsbelasting, BTW of equivalente belasting mag in rekening worden gebracht.
Tips:
- Als uw verzend- en verwerkingskosten hoger dan gemiddeld zijn, overweeg dan in uw aanbieding uit te leggen wat uw verzend- en verwerkingskosten omvatten.
- U kunt het beste trackinggegevens opgeven. Trackinggegevens, leveringsbevestiging of aangetekende verzending kunnen u bescherming bieden wanneer een koper meldt dat een object niet is ontvangen. Dit is een van de kwalificaties voor het verkrijgen van een automatische beoordeling van 5 sterren voor verzendtijd.
Rubrieken met maximale verzendkosten
We hanteren in sommige rubrieken maximale verzendkosten. U kunt alleen meer dan de maximale verzendkosten in rekening brengen als u berekende verzendkosten gebruikt en de werkelijke afmetingen en het werkelijke gewicht van een object invoert met het verpakkingsmateriaal.
Wanneer u berekende verzendkosten gebruikt, moet u ervoor zorgen dat de berekende kosten niet hoger zijn dan de werkelijke verzendkosten. Anders brengt u overmatige verzendkosten in rekening en dat is niet toegestaan op eBay.
Gratis verzending
U mag gratis verzending aanbieden naar bepaalde of alle bestemmingen.
Voor een bestemming met gratis verzending mogen geen andere verzend-, verwerkings- of verpakkingskosten in rekening worden gebracht.
U mag de verzendmethode niet wijzigen in een methode die trager is dan de traagste methode die is opgegeven in de aanbieding.
Als u gratis verzending biedt (en we kunnen bevestigen dat de koper niet voor verzending heeft betaald), ontvangt u automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor verzend- en verwerkingskosten.
Verzend- en verwerkingstijd
Kopers willen weten wanneer ze hun objecten kunnen verwachten.
Wat u moet doen
In uw aanbieding duidelijk en nauwkeurig opgeven wanneer het object wordt verzonden.
Objecten verzenden binnen de verwerkingstijd die u in uw aanbieding vermeldt.
Tracking, leveringsbevestiging of aangetekende verzending gebruiken. Leveringsbevestiging kan u bescherming bieden als een koper meldt dat een object niet is ontvangen.
Opmerking: we vereisen aangetekende verzending voor transacties van USD 750 of meer. Aangetekende verzending kan u beschermen als een koper meldt dat een object niet is ontvangen.
U moet de verzendoptie selecteren die het beste overeenkomt met de verzendservice die u aanbiedt. Dat helpt u te voldoen aan de verwachtingen van de koper over wanneer het object wordt geleverd.
Wat u niet mag doen
Als PayPal uq betaling voor een object dat u verkoopt, niet direct beschikbaar maakt, mag u niet met de verzending wachten totdat het geld wordt vrijgegeven.
Opmerking: wachten met verzending kan van invloed zijn op uw verkoperniveau, uw probleempercentage en de tevredenheid van de koper, wat de kans vergroot dat PayPal betalingen in de toekomst vasthoudt.
Verkoopvormen zonder verwerkingstijd
Rubrieksadvertenties
Verkoopvorm advertentie voor onroerend goed
Rubrieken die geen verwerkingstijd vereisen
Alle rubrieken voor motorvoertuigen
Onroerend goed
Speciale services
Extra aandacht voor specifieke rubrieken
In bepaalde rubrieken worden mogelijk trackinggegevens of specifieke verwerkingstijden of beide vereist. Hiermee willen we de koopervaring verbeteren en voldoen aan industrienormen voor bepaalde objecten.
U krijgt automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor verzendtijd als u het volgende doet:
* U geeft op dat u de bestelling op dezelfde werkdag of binnen 1 werkdag verwerkt.
* Uw uploadt trackinggegevens van US Postal Service, UPS of FedEx uiterlijk aan het einde van de volgende werkdag (PST) nadat u de betaling van de koper hebt ontvangen. Voor verwerking op dezelfde werkdag moet u uw trackinggegevens binnen 1 werkdag uploaden. Een werkdag is een normale weekdag. Zaterdag, zondag en belangrijke feestdagen zijn geen werkdagen.
* Trackinggegevens moeten de status Geleverd en de leveringsdatum aangeven binnen 4 dagen na ontvangst van betaling.
Opmerking: In sommige gevallen is er mogelijk vertraging bij de verwerking van uw verzendgegevens en kunnen kopers u een gedetailleerde verkopersbeoordeling voor verzendtijd geven. Als u hebt voldaan aan de vereisten voor een beoordeling van 5 sterren voor verzendtijd, wordt uw beoordeling aangepast naar 5 sterren.
Voorwaarden en bepalingen
Het is belangrijk om duidelijk de verkoopvoorwaarden in uw aanbieding op te geven zodat kopers weten wat ze kunnen verwachten.
Wat u moet doen
U moet de volgende details in uw aanbieding opnemen:
- Retourbeleid
- Kosten voor herbevoorrading, indien van toepassing
- Verzendmethode, -kosten en andere informatie
- Transactievoorwaarden
U moet voldoen aan de verwachtingen die u in uw aanbieding hebt vastgelegd:
- Zorgen voor een veilige levering van het object binnen het tijdskader dat in uw aanbieding wordt vermeld
- Indien van toepassing voldoen aan het aanbiedingsbeleid vóór de verkoop
- U moet objecten die u aanbiedt, in voorraad hebben of u moet een bestaande overeenkomst met derden hebben om het object te leveren volgens de voorwaarden uit uw aanbieding
Tracking
Trackinggegevens verschaffen voor objecten die u hebt verkocht, is een industriestandaard en is iets wat uw kopers verwachten. Dankzij trackinggegevens weten kopers waar hun object zich in het verzendproces bevindt en ze kunnen van groot belang zijn wanneer een koper zegt een object niet te hebben ontvangen. Meer weten over het uploaden van trackinggegevens?
Wat u moet doen
- Accurate trackinggegevens uploaden.
- Trackinggegevens uploaden binnen uw opgegeven verwerkingstijd.
- Het object in Mijn eBay of het Verkopersportaal als Verzonden markeren nadat het is verzonden
Wat u niet mag doen
- Andere informatie dan geldige trackinggegevens in het trackingveld uploaden, inclusief trackinggegevens die niet te maken heeft met de transactie.
- Trackinggegevens later uploaden dan de verwerkingstijd die u in uw aanbieding belooft.
Een verkeerde voorstelling geven van de objectlocatie
Wanneer een koper een object koopt, verwacht hij of zij dat het wordt verzonden vanaf de locatie die in de aanbieding wordt vermeld. Verkeerde, onnauwkeurige, vage of misleidende informatie over de objectlocatie kan leiden tot onduidelijkheid omtrent de levertijd en de verzendkosten.
Wat u moet doen
- Correcte beschrijvingen van de objectlocatie opnemen. De plaats en de staat of de plaats en het land moeten overeenkomen. Bijvoorbeeld:
- Hongkong, China
- Sydney, Australië
- Omaha, Nebraska, Verenigde Staten
Wat u niet mag doen
- Een onjuiste of onnauwkeurige objectlocatie opgeven
- VS vermelden wanneer het object in werkelijkheid vanuit China wordt verzonden
- Onjuiste, vage of misleidende beschrijvingen van de objectlocatie opnemen, zoals:
- Peking, Verenigd Koninkrijk
- Hongkong, Verenigd Koninkrijk
- Wereldwijd, Singapore
- Rechtstreeks van fabrikant naar, Verenigde Staten
- Ergens in Florida, Verenigde Staten
- Informatie over de objectlocatie opnemen die niet overeenkomt met de informatie in het veld met de objectlocatie
- Inconsistente informatie in uw retourbeleid opnemen over de objectlocatie, wat kan leiden tot hogere kosten voor retourzending of onduidelijkheid voor kopers.
Objectbeschrijving
Kopers krijgen de meeste informatie over een object van de objectpagina. Met behulp van informatie uit de aanbieding beslissen kopers wat ze willen kopen en weten ze wat ze kunnen verwachten wanneer ze een object ontvangen. Het is belangrijk dat u de aanbieding alleen gebruikt om het aangeboden object te beschrijven en om de verkoopvoorwaarden op een professionele manier duidelijk te maken.
U bent het volgende verplicht:
- Geef de staat van het object op
- Defecten of gebreken van het object beschrijven. Dit helpt problemen of ontevreden kopers voorkomen.
Opmerking: wanneer u een tweedehands of opgeknapt object of een object met onvolkomenheden verkoopt, moet u foto's van het object zelf opnemen in plaats van een stockfoto.
Bestellingen annuleren
U zult af en toe een bestelling moeten annuleren omdat het object kapot of niet op voorraad is, omdat u een fout hebt gemaakt in de aanbieding, omdat de koper heeft verzocht om annulering van de bestelling, omdat er een probleem met het postadres van de koper is of omdat de koper niet heeft betaald. Zorg dat u in Mijn eBay of de Verkopershub de juiste procedure volgt om de bestelling te annuleren. Meer weten over hoe verkopers een bestelling kunnen annuleren?
Verdere stappen
- Annuleer de bestelling binnen 30 dagen na de verkoop
- Volg in Mijn eBay of de Verkopershub de juiste procedure om de bestelling te annuleren:
- Ga in Mijn eBay naar Verkocht of in de Verkopershub naar Bestellingen.
- Zoek de bestelling die u wilt annuleren en selecteer bij Meer acties de optie Deze bestelling annuleren
- Kies een reden voor de annulering en volg de instructies op het scherm. De redencode 'De koper heeft niet betaald' wordt weergegeven als de koper niet binnen 4 kalenderdagen voor het object heeft betaald
Wat u niet mag doen
- Annuleer de bestelling niet meer dan 30 dagen na de verkoop
- Volg geen verkeerde procedure buiten Mijn eBay of de Verkopershub om als u de bestelling annuleert
- Selecteer geen verkeerde annuleringsreden om een transactieprobleem in uw account te voorkomen, een creditering van de verkoopcommissie te ontvangen of feedback van de koper te verwijderen of te blokkeren
Meer informatie over ons Annuleringsbeleid voor bestellingen.
Communicatie
Doe er alles aan om uitstekende klantenservice te bieden. Door te voldoen aan de verwachtingen van kopers of door ze te overtreffen, kunt u uw prestaties op eBay verbeteren.
Wat u moet doen
- Reageer stipt op vragen tijdens de veiling of het koopproces en nadat het object is verkocht.
- Professioneel communiceren, inclusief e-mails.
- Stel u welwillend op als de koper vragen of problemen heeft.
Wat u niet mag doen
- U mag geen godslasterlijke of beledigende taal gebruiken tegen anderen op eBay.
- U mag niemand op eBay ongepaste afbeeldingen sturen, zoals naaktfoto's of andere ongepaste inhoud of foto's die geen verband houden met een eBay-aanbieding.
Meestal zijn transacties zonder extra communicatie een teken van uitstekende service. In dergelijke situaties mag u geen lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen krijgen voor communicatie.
Onder de volgende voorwaarden krijgt u automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie, om u te belonen voor transacties waarbij de koper geen contact met u hoeft op te nemen:
- Als u verwerking op dezelfde werkdag of binnen 1 werkdag opgeeft en trackinggegevens binnen 1 werkdag uploadt.
- Als er geen communicatie tussen koper en verkoper plaatsvindt via Berichten in Mijn eBay.
- De contactgegevens van de koper of verkoper worden niet aangevraagd.
- Als er geen aanvragen voor terugbetaling of geschillen onder Kopersbescherming van PayPal openstaan voor de transactie en de koper niet heeft gemeld dat het object niet is ontvangen.
Opmerking: beste voorstellen, herkansingsaanbiedingen, facturen en factuuraanvragen, zelfs als er door de koper of verkoper berichten aan zijn toegevoegd, hebben geen invloed op de automatische gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie. U komt nog steeds in aanmerking voor een automatische gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie als u of uw koper deze typen communicatie verzendt.
Als eBay de geschatte levertijd die aan uw koper wordt getoond, verkort, verwijderen we automatisch problemen die met de verzendsnelheid te maken hebben, als u trackinggegevens uploadt binnen uw vermelde verwerkingstijd en uw object aankomt op of vóór de laatste dag van de standaardlevertijd (uw vermelde verwerkingstijd plus de benodigde tijd die de expediteur heeft gepubliceerd).
Communicatie tussen een koper en een verkoper is niet ongewenst. Als u berichten uitwisselt en de koper tevreden is met uw antwoord, kan hij of zij u daarom 5 sterren voor communicatie geven.
Retourbeleid
U bent niet verplicht om retourzendingen te accepteren, maar als u dat wel doet, moet u uw aangegeven retourbeleid in acht nemen.
Wanneer u ervoor kiest om retourzendingen te accepteren, kunnen kopers een object terugsturen om een willekeurige reden, ook wanneer ze van gedachten zijn veranderd over hun aankoop. Zolang de retourzending voldoet aan de door u opgegeven retourzendingscriteria, bent u verplicht de retourzending te accepteren.
Wat u moet doen
Als u geen retourzendingen wilt accepteren, zorg er dan voor dat de selectievakjes voor Internationale en Binnenlandse retourzendingen niet zijn aangevinkt.
Als u retourzendingen accepteert, moet u duidelijk aangeven onder welke criteria u een retourzending accepteert. Dit kan het volgende omvatten (maar is niet beperkt tot):
- De periode waarin een koper u op de hoogte moet stellen over een retourzending
- Wie de retourzending betaalt
- Hoe de terugbetaling wordt verricht (geld terug, vervanging of ruiling)
Vergeet niet dat kopers die van u kopen een contract met u aangaan op basis van de gegevens die u in uw aanbieding hebt opgenomen, inclusief wat u in uw retourbeleid hebt vermeld. Daarom mag u geen retourzendingscriteria toevoegen of wijzigingen nadat het object is gekocht.
Zelfs als u opgeeft dat u geen retourzendingen accepteert, kan een koper voor in aanmerking komende objecten mogelijk een geschil onder de Geld-terug-garantie van eBay openen als de koper een object niet heeft ontvangen of als het niet overeenkwam met de objectbeschrijving. Meer weten over normen voor verkoperprestaties?
Foto's
Naast de beschrijving zijn foto's een belangrijk onderdeel van een aanbieding. Aan foto's zien kopers precies wat ze krijgen, inclusief specifieke details waar ze misschien naar op zoek zijn. Wanneer u tweedehands objecten verkoopt, zijn foto's extra belangrijk, omdat de koper de feitelijke staat van het object en andere details, zoals de kleur, kan zien.
Voorwaarden van speciale acties met actieprijzen
Wanneer u een object in de uitverkoop doet en een oorspronkelijke prijs opgeeft, moet u zich houden aan regels met betrekking tot de oorspronkelijke prijs en tools die u gebruikt om een uitverkoop of speciale actie te maken.
Overige regels voor verkopers
U bent verantwoordelijk voor het doorlezen en begrijpen van onze regels voor verkopers en alle relevante wetten en regelgeving in de Gebruikersovereenkomst. Als u ons beleid kent voordat u een object aanbiedt, leidt dat doorgaans tot soepelere en meer geslaagde transacties en kunt u voorkomen dat u per ongeluk de regels overtreedt.