Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips
Voorbeeld: 'betalingsmethoden'

Normen voor verkoperprestaties

 

 

Overzicht van de normen

eBay verwacht van verkopers dat ze een goede service bieden zodat hun klanten tevreden zijn. Dat betekent dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen van hun kopers.

In hun Verkoperprestaties kunnen verkopers zien hoe ze presteren in eigen land en op de verschillende internationale markten. Zo kunnen ze opzoeken hoe goed ze voldoen aan de verwachtingen van hun kopers in Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Bekijk meer informatie over de internationale normen voor verkoperprestaties.

Als verkoper wordt van jou het volgende verwacht:

  • Snel problemen met klanten op te lossen

  • Objecten binnen de aangegeven verzendtijd op te sturen

  • De voorraad bij te houden en goed op te slaan

  • Redelijke verzend- en verwerkingskosten in rekening te brengen

  • Verzendkosten en verwerkingstijd in je aanbieding op te nemen

  • Je aan je retourbeleid te houden

  • Snel op vragen van kopers te reageren

  • Ervoor te zorgen dat je tijdens een transactie behulpzaam, vriendelijk en professioneel blijft

  • Het object bij de koper af te leveren in de staat zoals die in de aanbieding is beschreven

Onthoud ook dat als je niet aan verwachtingen van kopers voldoet, dit kan leiden tot:

  • Het niet halen van de eisen voor tijdige verzending

  • Overschrijden van de minimale eisen voor transactieproblemen

  • Een negatieve ervaring voor jou en de koper

  • Lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen

  • Negatieve of neutrale feedback van kopers

  • Een koper die een geschil opent in Transactieproblemen oplossen

Feedback die gewijzigd is door de koper van negatief naar positief telt niet voor je probleempercentage per transactie. Neutrale feedback of feedback met een lage gedetailleerde verkopersbeoordeling voor verzendtijd of object voldoet aan beschrijving kan gewijzigd worden en telt daarom niet voor je probleempercentage per transactie.

Als de maatstaf voor tijdige leveringen de enige is die je niet haalt, dan blijft je verkoperniveau 'Uitstekend'. Deze maatstaf kan echter wel van invloed zijn op welke opties voor verwerkingstijd voor jou beschikbaar zijn wanneer je nieuwe aanbiedingen maakt.

Een bestelling telt als 'op tijd' zolang deze aan een van de volgende criteria voldoet:

  • Trackingstatus van object wordt binnen je vermelde verzendtijd weergegeven als Geaccepteerd.

  • Trackingstatus van object wordt binnen je vermelde leveringstijd weergegeven als Geleverd.

  • De koper bevestigt dat de levering op tijd was.

Om de status van Topverkoper te houden mag maximaal 3% van je transacties te laat zijn.

Meer lezen in het nieuws voor verkopers .

Defectpercentage per transactie

 

Het defectpercentage per transactie is het percentage van de verkoper's transacties dat een of meer van onderstaande defecten heeft:

 

  • Transacties geannuleerd door de verkoper

  • Gesloten geschillen zonder oplossing onder Geld-terug-garantie van eBay of door Kopersbescherming van PayPal

 

Vereiste

Minimum voor alle verkopers

eBay-topverkopers

Defectpercentage

Maximumpercentage transacties met defecten

2%

0.5%

Minimum aantal unieke kopers betrokken bij defecten voordat het bovengenoemde percentage van invloed is op de verkoperstatus

4

3

Gesloten geschillen zonder oplossing

Maximumpercentage geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper

0,30%

0,30%

Maximum aantal geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper, voordat het bovengenoemde percentage van invloed is op de verkoperstatus

2

2

Elk geschil dat eBay of PayPal in je voordeel beslist, of de schuld is van de koper, heeft geen negatieve invloed op je prestatiemeting.

Voor je verkoperprestaties wordt er rekening gehouden met de objecten die je aan kopers in alle landen aanbiedt.

Je evaluatie wordt nog steeds uitgevoerd op de 20e van elke maand, en de nieuwe prestatiemeting wordt in augustus toegepast. De evaluatie wordt gebaseerd op je prestaties over dezelfde periode als nu: 3 maanden voor verkopers met 400 transacties of meer over de afgelopen 3 maanden, 12 maanden voor alle andere verkopers. De geschillen of retouren die eBay of PayPal in je voordeel beslist, tellen niet mee voor je verkoperprestaties.

Je kunt ook deze tips volgen om uw verkopen te verbeteren.

Eerlijke evaluatie van prestaties

Om je algehele prestaties goed te kunnen meten, kijken we naar het hele plaatje en het patroon in de lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen van kopers en beschermen je waar noodzakelijk.

Wat gebeurt er als je verkoperniveau Ondermaats is?

Als je niet voldoet aan onze minimale verkoperprestaties, kunnen we je verkoopactiviteit beperken totdat je prestaties beter worden.

Het niveau Ondermaats kan deze gevolgen hebben:

  • Je objecten worden mogelijk lager in zoekresultaten geplaatst

  • We kunnen jouw account en gerelateerde accounts verkoopbeperkingen opleggen of voorkomen dat je een nieuwe account maakt

  • Betalingen van je verkopen kunnen worden geblokkeerd

  • Je kunt de tool Promotie-aanbiedingen niet meer gebruiken, je kunt geen nieuwe campagnes meer maken en je kunt geen bestaande campagnes meer bewerken

  • Als je niveau langer dan 60 dagen Ondermaats is, kan je eBay-winkel naar het basisniveau worden verlaagd

We leggen doorgaans pas permanente verkoopbeperkingen op wanneer je account ten minste 2 opeenvolgende maanden als Ondermaats is beoordeeld. We kunnen wel op elk moment actie ondernemen als er dringende problemen zijn met je account, bijvoorbeeld als we fraude hebben ontdekt of als je verkooppraktijken de ervaring van kopers kunnen schaden. De maatregelen die we nemen, staan in verhouding tot de aard van het gevonden probleem en zijn redelijkerwijs vereist om de belangen van alle eBay-gebruikers en eBay als provider van de services te beschermen.

Als je account niet voldoet aan onze minimale normen voor verkoperprestaties, moet je het volgende doen:

  • Los alle problemen van de account op voordat je met andere accounts objecten koopt of verkoopt

  • Controleer of je objecten nauwkeurig worden beschreven in je aanbiedingen. Gebruik afbeeldingen en neem specifieke informatie op in je aanbieding, zodat kopers precies weten wat ze kunnen verwachten

  • Zorg dat je snel antwoordt op vragen van kopers

Meer weten over het gebruik van meerdere accounts? Bekijk ons beleid voor verkooppraktijken voor meer informatie over hoe je kunt voldoen aan de verwachtingen van kopers.

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.