Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips
Voorbeeld: 'betalingsmethoden'

Normen voor verkoperprestaties

Overzicht van de normen

eBay verwacht van verkopers dat ze een goede service bieden zodat hun klanten tevreden zijn. Dat betekent dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen van hun kopers.

In hun Verkoperprestaties kunnen verkopers zien hoe ze presteren in eigen land en op de verschillende internationale markten. Zo kunnen ze opzoeken hoe goed ze voldoen aan de verwachtingen van hun kopers in Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Meer informatie over de internationale normen voor verkoperprestaties.

Als verkoper wordt van jou het volgende verwacht:

  • Snel problemen met klanten op te lossen

  • Objecten binnen de aangegeven verzend tijd op te sturen

  • De voorraad bij te houden en goed op te slaan

  • Breng redelijke verzend- en verwerkingskosten in rekening

  • Geef verzendkosten en verwerkingstijd in je aanbieding op

  • Houd je aan je retourbeleid

  • Reageer snel op vragen van kopers

  • Zorg dat je tijdens een transactie behulpzaam, vriendelijk en professioneel blijft

  • Zorg dat het object bij de koper wordt geleverd in de staat zoals die in de aanbieding is beschreven

Onthoud ook dat als je niet aan verwachtingen van kopers voldoet, dit kan leiden tot:

  • Het niet halen van de eisen voor tijdige verzending

  • Overschrijden van de minimale eisen voor transactieproblemen

  • Een negatieve ervaring voor jou en de koper

  • Lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen

  • Negatieve of neutrale feedback van kopers

  • Een koper die een geschil opent in Transactieproblemen oplossen

Feedback die gewijzigd is door de koper van negatief naar positief telt niet voor je probleempercentage per transactie. Neutrale feedback of feedback met een lage gedetailleerde verkopersbeoordeling voorverzendtijd of object voldoet aan beschrijving kan gewijzigd worden en telt daarom niet voor je probleempercentage per transactie.

Als de maatstaf voor tijdige leveringen de enige is die je niet haalt dan blijft je verkoperniveau 'Uitstekend'. Deze maatstaf kan echter wel van invloed zijn op welke opties voor verwerkingstijd voor jou beschikbaar zijn wanneer je nieuwe aanbiedingen maakt.

Een bestelling telt als 'op tijd' zolang deze aan een van de volgende criteria voldoet:

  • Trackingstatus van object wordt binnen je vermelde verzendtijd weergegeven als Geaccepteerd.

  • Trackingstatus van object wordt binnen je vermelde leveringstijd weergegeven als Geleverd.

  • De koper bevestigt dat de levering op tijd was.

Om de status van Topverkoper te houden mag maximaal 3% van je transacties te laat zijn.

Meer lezen in het nieuws voor verkopers .

Defectpercentage per transactie

Het defectpercentage per transactie is het percentage van de verkoper's transacties dat een of meer van onderstaande defecten heeft:

  • Transacties geannuleerd door de verkoper

  • Gesloten geschillen zonder oplossing onder Geld-terug-garantie van eBay of door Kopersbescherming van PayPal

Vereiste

Minimum voor alle verkopers

eBay-topverkopers

Defectpercentage

Maximumpercentage transacties met defecten

2%

0.5%

Minimum aantal unieke kopers betrokken bij defecten voordat het bovengenoemde percentage van invloed is op de verkoperstatus

4

3

Gesloten geschillen zonder oplossing

Maximumpercentage geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper

0,30%

0,30%

Maximum aantal geschillen gesloten door eBay zonder oplossing van de verkoper, voordat het bovengenoemde percentage van invloed is op de verkoperstatus

2

2

Elk geschil dat eBay of PayPal in je voordeel beslist, of de schuld is van de koper, heeft geen negatieve invloed op je prestatiemeting.

Voor je verkoperprestaties wordt er rekening gehouden met de objecten die aan kopers in alle landen.

Je evaluatie wordt nog steeds uitgevoerd op de 20e van elke maand, en de nieuwe prestatiemeting wordt in augustus toegepast. De evaluatie wordt gebaseerd op je prestaties over dezelfde periode als nu: 3 maanden voor verkopers met 400 transacties of meer over de afgelopen 3 maanden, 12 maanden voor alle andere verkopers. De geschillen of retouren die eBay of PayPal in je voordeel beslist, tellen niet mee voor je verkoperprestaties.

Je kunt ook deze tips volgen om uw verkopen te verbeteren.

Eerlijke evaluatie van prestaties

Om je algehele prestaties goed te kunnen meten, kijken we naar het hele plaatje en het patroon in de lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen van kopers en beschermen je waar noodzakelijk.

Wat gebeurt er als je niet aan de normen voldoet?

Als je niet aan de minimumnormen voldoet, word je lager in de zoekresultaten geplaatst en worden je internationale verkoopactiviteiten mogelijk beperkt totdat je beoordelingen verbeteren. Je wordt misschien ook beperkt in het verkopen van objecten op eBay als je prestaties aanzienlijk lager zijn dan de minimumvereisten. Als je eBay-winkel een Topwinkel of Topwinkel Plus is en als je prestaties 60 dagen ondermaats zijn, wordt je winkel mogelijk verlaagd naar het niveau Basiswinkel.

Als je account niet aan de normen voldoet:

  • moet je alle problemen met deze account oplossen voordat je met andere accounts kunt kopen of verkopen;

  • kun je geen nieuwe account registreren;

  • kun je geen bestaande eBay-account gebruiken om koop- en verkoopbeperkingen of andere beleidsgevolgen te vermijden.

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.