Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips
Voorbeeld: 'betalingsmethoden'

Verkooppraktijken

 

Overzicht

Duidelijke verwachtingen bij de koper wekken en vervolgens aan deze verwachtingen voldoen of ze overtreffen is een uitstekende manier om een tevreden koper te krijgen en te zorgen voor een soepele transactie.

Je kunt al heel eenvoudig beginnen door juiste en consistente details over je object op te geven en door duidelijk en specifiek te zijn over de verkoopvoorwaarden.

Doe er ook alles aan om van begin tot eind uitstekende klantenservice te leveren, waaronder:

  • Redelijke verzend- en verwerkingskosten in rekening brengen

  • Je verwerkingstijd en retourbeleid in je aanbieding opgeven

  • Snel reageren op vragen van kopers

  • Je professioneel gedragen gedurende de transactie

  • Ervoor zorgen dat het object bij de koper wordt geleverd in de staat zoals die in je aanbieding is beschreven

  • Aanbiedingen regelmatig controleren en bijwerken om te zorgen dat alle informatie, zoals voorraadstatus en objectstaat, klopt en up-to-date is

Aangezien we je willen helpen voldoen aan onze normen voor verkoperprestaties, hanteren we enkele basisvereisten waaraan alle verkopers moeten voldoen. We geven ook tips over hoe je aan de verwachtingen van kopers kunt voldoen en ze zelfs kunt overtreffen.

Richtlijnen

Zorg ervoor dat je deze richtlijnen naleeft. Als je dat niet doet, kunnen allerlei maatregelen worden getroffen. We kunnen je koopprivileges, je verkoopprivileges en je gebruik van sitefuncties beperken of opschorten. Al je aanbiedingen kunnen worden verwijderd, lager worden weergegeven of niet worden weergegeven in zoekresultaten, zonder dat bepaalde of alle toepasselijke kosten worden terugbetaald. Je kunt ook je speciale accountstatus en eventuele kortingen verliezen. Je moet mogelijk kosten betalen en onze onkosten voor het toepassen en afdwingen van ons beleid vergoeden.
 

 
 
Kopers verwachten dat hun objecten op tijd worden geleverd, vooral wanneer ze extra betalen voor versnelde verzending. Als je een tragere verzendservice gebruikt dan de koper tijdens de afhandeling heeft geselecteerd, kan het object later dan verwacht worden geleverd, wat kan leiden tot meer claims wegens niet-ontvangen objecten.

Wat je moet doen

  • Verzendopties pas in je aanbiedingen aanbieden nadat je de kosten en de leveringssnelheid ervan hebt gecontroleerd.

  • Objecten verzenden met verzendopties die voldoen aan de opties die de koper heeft geselecteerd of deze overtreffen.

Wat je niet mag doen

  • Verzendopties gebruiken die niet voldoen aan wat de koper heeft geselecteerd. Bijvoorbeeld: USPS Ground met een maximale geschatte levertijd van 7 dagen selecteren wanneer de koper USPS Priority Mail met een geschatte levertijd van 3 dagen heeft geselecteerd.

 
 
Zorg ervoor dat je de verzendkosten en kosten voor bijkomende services opgeeft in je aanbiedingen.
 

Wat je in rekening kunt brengen

Werkelijke verzendkosten: Dit is het bedrag voor verzending van het object. Het moet overeenkomen met wat je aan de verzendservice betaalt.


Verwerkingskosten: hiertoe behoren kosten voor eventuele verpakkingsmaterialen of verzekeringskosten.


Leveringsbevestiging en extra services: als je ervoor kiest deze opties te gebruiken, moet je ze aan je verzend- en verwerkingskosten toevoegen en je mag alleen in rekening brengen wat de opties werkelijk kosten. Tot deze services behoren bijvoorbeeld:

  • Verzendbewijs

  • Gecertificeerde post

  • Onder rembours

  • Leveringsbevestiging

  • Aangetekende post

  • Beperkte levering

  • Ontvangstbevestiging

  • Bevestiging via handtekening

  • Speciale verwerking


Belasting en door de overheid opgelegde kosten: alleen toepasselijke federale belasting, staatsbelasting, nationale belasting, stadsbelasting, BTW of equivalente belasting mag in rekening worden gebracht.

Tips:

  • Als je verzend- en verwerkingskosten hoger dan gemiddeld zijn, overweeg dan in je aanbieding uit te leggen wat je verzend- en verwerkingskosten omvatten.

  • Je kunt het beste trackinggegevens opgeven. Trackinggegevens, leveringsbevestiging of aangetekende verzending kunnen je bescherming bieden wanneer een koper meldt dat een object niet is ontvangen. Dit is een van de kwalificaties voor het verkrijgen van een automatische beoordeling van 5 sterren voor verzendtijd.

Rubrieken met maximale verzendkosten

We hanteren in sommige rubrieken maximale verzendkosten. Je kunt alleen meer dan de maximale verzendkosten in rekening brengen als je berekende verzendkosten gebruikt en de werkelijke afmetingen en het werkelijke gewicht van een object invoert met het verpakkingsmateriaal.

Wanneer je berekende verzendkosten gebruikt, moet je ervoor zorgen dat de berekende kosten niet hoger zijn dan de werkelijke verzendkosten. Anders breng je overmatige verzendkosten in rekening en dat is niet toegestaan op eBay.

Gratis verzending

Je mag gratis verzending aanbieden naar bepaalde of alle bestemmingen.

Voor een bestemming met gratis verzending mogen geen andere verzend-, verwerkings- of verpakkingskosten in rekening worden gebracht.

Je mag de verzendmethode niet wijzigen in een methode die trager is dan de traagste methode die is opgegeven in de aanbieding.

 
Als je gratis verzending biedt (en we kunnen bevestigen dat de koper niet voor verzending heeft betaald), ontvang je automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor verzend- en verwerkingskosten.
 
 
Kopers willen weten wanneer ze hun objecten kunnen verwachten.
 

Wat je moet doen

In je aanbieding duidelijk en nauwkeurig opgeven wanneer het object wordt verzonden.

Objecten verzenden binnen de verwerkingstijd die je in je aanbieding vermeldt.

Tracking, leveringsbevestiging of aangetekende verzending gebruiken. Leveringsbevestiging kan je bescherming bieden als een koper meldt dat een object niet is ontvangen.

Opmerking: we vereisen aangetekende verzending voor transacties van USD 750 of meer. Aangetekende verzending kan je beschermen als een koper meldt dat een object niet is ontvangen.

Je moet de verzendoptie selecteren die het beste overeenkomt met de verzendservice die je aanbiedt. Dat helpt je te voldoen aan de verwachtingen van de koper over wanneer het object wordt geleverd.

Wat je niet mag doen

Als PayPal je betaling voor een object dat je verkoopt, niet direct beschikbaar maakt, mag je niet met de verzending wachten totdat het geld wordt vrijgegeven.

Opmerking: wachten met verzending kan van invloed zijn op je verkoperniveau, je probleempercentage en de tevredenheid van de koper, wat de kans vergroot dat PayPal betalingen in de toekomst vasthoudt.

Verkoopvormen zonder verwerkingstijd

Rubrieksadvertenties

Verkoopvorm advertentie voor onroerend goed

Rubrieken die geen verwerkingstijd vereisen

Alle rubrieken voor motorvoertuigen

Onroerend goed

Speciale services

Extra aandacht voor specifieke rubrieken

In bepaalde rubrieken worden mogelijk trackinggegevens of specifieke verwerkingstijden of beide vereist. Hiermee willen we de koopervaring verbeteren en voldoen aan industrienormen voor bepaalde objecten.

Je krijgt automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor verzendtijd als je het volgende doet:
* Je geeft op dat je de bestelling op dezelfde werkdag of binnen 1 werkdag verwerkt.
* Je uploadt trackinggegevens van US Postal Service, UPS of FedEx uiterlijk aan het einde van de volgende werkdag (PST) nadat je de betaling van de koper hebt ontvangen. Voor verwerking op dezelfde werkdag moet je je trackinggegevens binnen 1 werkdag uploaden. Een werkdag is een normale weekdag. Zaterdag, zondag en belangrijke feestdagen zijn geen werkdagen.
* Trackinggegevens moeten de status Geleverd en de leveringsdatum aangeven binnen 4 dagen na ontvangst van betaling.

Opmerking: In sommige gevallen is er mogelijk vertraging bij de verwerking van je verzendgegevens en kunnen kopers je een gedetailleerde verkopersbeoordeling voor verzendtijd geven. Als je hebt voldaan aan de vereisten voor een beoordeling van 5 sterren voor verzendtijd, wordt je beoordeling aangepast naar 5 sterren.
 
 
Het is belangrijk om duidelijk de verkoopvoorwaarden in je aanbieding op te geven zodat kopers weten wat ze kunnen verwachten.
 

Wat je moet doen

Je moet de volgende details in je aanbieding opnemen:

  • Welke betalingsmethoden je accepteert

  • Retourbeleid

  • Kosten voor herbevoorrading, indien van toepassing

  • Verzendmethode, -kosten en andere informatie

  • Belastingen en andere door de overheid opgelegde kosten die van toepassing zijn (zoals een verwijderingsbijdrage voor elektronisch afval)

  • Transactievoorwaarden

Je moet voldoen aan de verwachtingen die je in je aanbieding hebt vastgelegd:

  • Zorgen voor een veilige levering van het object binnen het tijdskader dat in je aanbieding wordt vermeld

  • Indien van toepassing voldoen aan het aanbiedingsbeleid vóór de verkoop

  • Je moet objecten die je aanbiedt, in voorraad hebben of je moet een bestaande overeenkomst met derden hebben om het object te leveren volgens de voorwaarden uit je aanbieding

 
 
 
Trackinggegevens verschaffen voor objecten die je hebt verkocht, is een industriestandaard en is iets wat je kopers verwachten. Dankzij trackinggegevens weten kopers waar hun object zich in het verzendproces bevindt en ze kunnen van groot belang zijn wanneer een koper zegt een object niet te hebben ontvangen. Meer weten over het uploaden van trackinggegevens?
 

Wat je moet doen

  • Accurate trackinggegevens uploaden.

  • Trackinggegevens uploaden binnen je opgegeven verwerkingstijd.

  • Het object in Mijn eBay of het Verkopersportaal als Verzonden markeren nadat het is verzonden

Wat je niet mag doen

  • Andere informatie dan geldige trackinggegevens in het trackingveld uploaden, inclusief trackinggegevens die niet te maken heeft met de transactie.

  • Trackinggegevens later uploaden dan de verwerkingstijd die je in je aanbieding belooft.

 
 
Wanneer een koper een object koopt, verwacht hij of zij dat het wordt verzonden vanaf de locatie die in de aanbieding wordt vermeld. Verkeerde, onnauwkeurige, vage of misleidende informatie over de objectlocatie kan leiden tot onduidelijkheid omtrent de levertijd en de verzendkosten.
 

Wat je moet doen

  • Correcte beschrijvingen van de objectlocatie opnemen. De plaats en de staat of de plaats en het land moeten overeenkomen. Bijvoorbeeld:

    • Hongkong, China

    • Sydney, Australië

    • Omaha, Nebraska, Verenigde Staten

Wat je niet mag doen

  • Een onjuiste of onnauwkeurige objectlocatie opgeven

  • VS vermelden wanneer het object in werkelijkheid vanuit China wordt verzonden

  • Onjuiste, vage of misleidende beschrijvingen van de objectlocatie opnemen, zoals:

    • Peking, Verenigd Koninkrijk

    • Hongkong, Verenigd Koninkrijk

    • Wereldwijd, Singapore

    • Rechtstreeks van fabrikant naar, Verenigde Staten

    • Ergens in Florida, Verenigde Staten

  • Informatie over de objectlocatie opnemen die niet overeenkomt met de informatie in het veld met de objectlocatie

  • Inconsistente informatie in je retourbeleid opnemen over de objectlocatie, wat kan leiden tot hogere kosten voor retourzending of onduidelijkheid voor kopers.

 
 
Kopers krijgen de meeste informatie over een object van de objectpagina. Met behulp van informatie uit de aanbieding beslissen kopers wat ze willen kopen en weten ze wat ze kunnen verwachten wanneer ze een object ontvangen. Het is belangrijk dat je de aanbieding alleen gebruikt om het aangeboden object te beschrijven en om de verkoopvoorwaarden op een professionele manier duidelijk te maken.
Je bent het volgende verplicht:
  • Geef de staat van het object op

  • Defecten of gebreken van het object beschrijven. Dit helpt problemen of ontevreden kopers voorkomen.

Opmerking: wanneer je een tweedehands of opgeknapt object of een object met onvolkomenheden verkoopt, moet je foto's van het object zelf opnemen in plaats van een stockfoto.
 
 
 
Je zult af en toe een transactie moeten annuleren omdat het object kapot is, je een fout hebt gemaakt in je aanbieding of het object niet in voorraad is. In dat geval moet je eerst contact met de koper opnemen en hem of haar laten weten dat je de transactie annuleert en waarom.  Zorg dat je in Mijn eBay of het Verkopersportaal de juiste procedure volgt om deze transacties te annuleren. Meer weten over het annuleren van een transactie?
 

Wat je moet doen

  • De koper informeren dat je de transactie annuleert en waarom.

  • De transactie tot 30 dagen na de verkoop annuleren.

  • In Mijn eBay of het Verkopersportaal de juiste procedure volgen om de transactie te annuleren:

    • Ga naar Mijn eBay > Verkocht en zoek het object. Selecteer in het keuzemenu Meer acties de optie Deze bestelling annuleren. Of;

    • Ga naar het Verkopersportaal en zoek het object. Selecteer in het keuzemenu Acties de optie Beëindigen.

  • Kies een reden voor de annulering en volg de instructies op het scherm.

Wat je niet mag doen

  • De koper niet informeren dat je de transactie annuleert.

  • De transactie later dan 30 dagen na de verkoop annuleren.

  • In Mijn eBay of het Verkopersportaal niet de juiste procedure volgen om de transactie te annuleren.

  • De verkeerde reden voor de annulering selecteren om een probleem voor je account te voorkomen.

 
 
Doe er alles aan om uitstekende klantenservice te bieden. Door te voldoen aan de verwachtingen van kopers of door ze te overtreffen, kunt je je prestaties op eBay verbeteren.
 

Wat je moet doen

  • Reageer stipt op vragen tijdens de veiling of het koopproces en nadat het object is verkocht.

  • Professioneel communiceren, inclusief e-mails.

  • Stel je welwillend op als de koper vragen of problemen heeft.

Wat je niet mag doen

  • Je mag geen godslasterlijke of beledigende taal gebruiken tegen anderen op eBay.

  • Je mag niemand op eBay ongepaste afbeeldingen sturen, zoals naaktfoto's of andere ongepaste inhoud of foto's die geen verband houden met een eBay-aanbieding.

 
Meestal zijn transacties zonder extra communicatie een teken van uitstekende service. In dergelijke situaties mag je geen lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen krijgen voor communicatie.

Onder de volgende voorwaarden krijg je automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie, om je te belonen voor transacties waarbij de koper geen contact met je hoeft op te nemen:
  • Als je verwerking op dezelfde werkdag of binnen 1 werkdag opgeeft en trackinggegevens binnen 1 werkdag uploadt.

  • Als er geen communicatie tussen koper en verkoper plaatsvindt via Berichten in Mijn eBay.

  • De contactgegevens van de koper of verkoper worden niet aangevraagd.

  • Als er geen aanvragen voor terugbetaling of geschillen onder Kopersbescherming van PayPal openstaan voor de transactie en de koper niet heeft gemeld dat het object niet is ontvangen.


Opmerking: beste voorstellen, herkansingsaanbiedingen, facturen en factuuraanvragen, zelfs als er door de koper of verkoper berichten aan zijn toegevoegd, hebben geen invloed op de automatische gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie. Je komt nog steeds in aanmerking voor een automatische gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie als jij of je koper deze typen communicatie verzendt.

Als eBay de geschatte levertijd die aan je koper wordt getoond, verkort, verwijderen we automatisch problemen die met de verzendsnelheid te maken hebben, als je trackinggegevens uploadt binnen je vermelde verwerkingstijd en je object aankomt op of vóór de laatste dag van de standaardlevertijd (je vermelde verwerkingstijd plus de benodigde tijd die de expediteur heeft gepubliceerd).

Communicatie tussen een koper en een verkoper is niet ongewenst. Als je berichten uitwisselt en de koper tevreden is met je antwoord, kan hij of zij je daarom 5 sterren voor communicatie geven.
 
 
Je bent niet verplicht om retourzendingen te accepteren, maar als je dat wel doet, moet je je aangegeven retourbeleid in acht nemen.
Wanneer je ervoor kiest om retourzendingen te accepteren, kunnen kopers een object terugsturen om een willekeurige reden, ook wanneer ze van gedachten zijn veranderd over hun aankoop. Zolang de retourzending voldoet aan de door jou opgegeven retourzendingscriteria, ben je verplicht de retourzending te accepteren.
 

Wat je moet doen

Als je geen retourzendingen wilt accepteren, zorg er dan voor dat de selectievakjes voor Internationale en Binnenlandse retourzendingen niet zijn aangevinkt.

Als je retourzendingen accepteert, moet je duidelijk aangeven onder welke criteria je een retourzending accepteert. Dit kan het volgende omvatten (maar is niet beperkt tot):

  • De periode waarin een koper je op de hoogte moet stellen over een retourzending

  • Wie de retourzending betaalt

  • Vermeld of het object in een bepaalde staat teruggestuurd moet worden en beschrijf deze staat duidelijk

  • Hoe de terugbetaling wordt verricht (geld terug, vervanging of ruiling)

Vergeet niet dat kopers die van je kopen een contract met je aangaan op basis van de gegevens die je in je aanbieding hebt opgenomen, inclusief wat je in je retourbeleid hebt vermeld. Daarom mag je geen retourzendingscriteria toevoegen of wijzigingen nadat het object is gekocht.

Zelfs als je opgeeft dat je geen retourzendingen accepteert, kan een koper voor in aanmerking komende objecten mogelijk een geschil onder de Geld-terug-garantie van eBay openen als de koper een object niet heeft ontvangen of als het niet overeenkwam met de objectbeschrijving. Meer weten over normen voor verkoperprestaties?

 
 
Naast de beschrijving zijn foto's een belangrijk onderdeel van een aanbieding. Aan foto's zien kopers precies wat ze krijgen, inclusief specifieke details waar ze misschien naar op zoek zijn. Wanneer je tweedehands objecten verkoopt, zijn foto's extra belangrijk, omdat de koper de feitelijke staat van het object en andere details, zoals de kleur, kan zien.
 
 
 
Wanneer je een object in de uitverkoop doet en een oorspronkelijke prijs opgeeft, moet je je houden aan regels met betrekking tot de oorspronkelijke prijs en tools die je gebruikt om een uitverkoop of speciale actie te maken. Meer weten over de voorwaarden van prijzen en speciale acties?

Overige regels voor verkopers

Jij bent verantwoordelijk voor het doorlezen en begrijpen van onze regels voor verkopers en alle relevante wetten en regelgeving in de Gebruikersovereenkomst. Als je ons beleid kent voordat je een object aanbiedt, leidt dat doorgaans tot soepelere en meer geslaagde transacties en kun je voorkomen dat je per ongeluk de regels overtreedt.

Contact opnemen met Klantenservice

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.