1 min artikel

Uw verkochte objecten volgen

Door trackinggegevens te uploaden nadat u een object hebt verzonden, kunnen zowel u als uw koper zien waar het zich bevindt op de route naar de levering.

Wanneer u trackinggegevens uploadt, geeft u kopers meer vertrouwen dat ze hun object zullen ontvangen en biedt u een betere koopervaring. U wordt ook beschermd als kopers het object niet ontvangen en een geschil wegens een niet-ontvangen object openen.

Wanneer worden trackinggegevens automatisch geüpload?

Wanneer u labels koopt en afdrukt met Levering via eBay, worden trackinggegevens automatisch geüpload. Ook bespaart u op verzendkosten dankzij onze speciale tarieven voor expediteurs.

We uploaden ook automatisch trackinggegevens voor sommige bestellingen met het virtuele trackingnummer van eBay (eVTN). We voegen een unieke code van zeven tekens toe aan de tweede regel van het adres van de koper (bijvoorbeeld ebay:12aB3cd). Voor de meeste bestellingen wordt de code automatisch omgezet in de 2D-code op uw verzendlabel als u het pakket via Royal Mail verzendt. Het wordt niet weergegeven in het adres op uw verzendlabel. Dit heeft geen invloed op de nauwkeurigheid van het adres of de levering van uw pakketten. Ook verandert dit niets aan het feit of u in aanmerking komt voor verkopersbescherming van eBay.

Tip
Objecten die automatisch worden gevolgd door eVTN, zijn vrijgesteld van gebreken voor het percentage te late verzendingen.

Hoe voeg ik trackinggevens toe?

Als u trackinggegevens toevoegt, krijgt u extra bescherming en toegang tot de service en korting van eBay Premium op voorwaarde dat uw aanbiedingen hiervoor in aanmerking komen.

Nadat u uw object hebt verzonden, kunt u trackinggegevens toevoegen, of uw object nu door een eBay-lid of door een gast is gekocht. Dat doet u als volgt:

  1. Ga naar het gedeelte Bestellingen - nieuw venster of tabblad van Mijn eBay.
  2. Selecteer Trackingnummer toevoegen in Meer acties.
  3. Voer de trackinggegevens en de naam van de expediteur in.
  4. Selecteer Verzenden.

De koper ontvangt een e-mail met de trackinggegevens van de bestelling.

Een object als verzonden markeren

Een object wordt automatisch gemarkeerd als verzonden als u een eBay-verzendlabel gebruikt of handmatig een trackingnummer uploadt. Als u een object naar een koper hebt verstuurd met een andere methode en het nog steeds niet wordt weergegeven als verzonden, kunt u het op deze manier handmatig markeren als verzonden:

Als u gebruikmaakt van de Verkopershub:

  1. Ga naar het gedeelte Nog niet verzonden - nieuw venster of tabblad van het tabblad Bestellingen.
  2. Vink hier het vakje Acties aan naast het object dat u hebt verzonden.
  3. Selecteer in het keuzemenu Markeren als verzonden.

Als u Verkopen van Mijn eBay gebruikt:

  1. Ga naar het gedeelte Verkoopoverzicht - nieuw venster of tabblad.
  2. Zoek het object dat u hebt verstuurd.
  3. Selecteer in het keuzemenu Markeren als verzonden.

Aanvragen wegens niet-ontvangen objecten

Als een koper een aanvraag wegens een niet-ontvangen object heeft geopend, maar de trackinggegevens later aantonen dat het object is geleverd op de postcode van de koper, wordt de aanvraag automatisch gesloten.

Zowel u als de koper ontvangt een e-mail. De koper kan eBay vragen binnen die 24 uur in te grijpen als die het object nog steeds niet heeft ontvangen.

Internationale tracking

U kunt trackinggegevens op dezelfde manier toevoegen voor internationaal verzonden objecten als voor binnenlandse bestellingen. 

Problemen met trackinggegevens oplossen

Probeer het volgende als u problemen ondervindt bij het volgen van verkochte objecten of als de trackinggegevens op eBay verschillen van de gegevens op de website van de expediteur:

  • Controleer of u het juiste trackingnummer hebt geüpload. Het trackingnummer op eBay moet overeenkomen met het trackingnummer op de website van de expediteur.
  • Als het geüploade trackingnummer juist is, moeten de naam van de expediteur en de details ook correct zijn.
  • Vergelijk de datum waarop de bestelling is bevestigd en de datum waarop het trackingnummer is geüpload naar eBay om te zien of er veel tijd tussen zit. De meeste expediteurs kunnen alleen trackinggegevens verzenden binnen een specifieke periode, dus trackinggegevens zijn mogelijk te laat geüpload.

Uw pakketten verzekeren

Als verkoper bent u verantwoordelijk voor de veilige levering van uw objecten aan de koper. U kunt eventueel een verzekering afsluiten, vooral voor dure goederen. Raadpleeg uw expediteur voor de beste dekking.

U kunt de verzekeringskosten in uw verzendkosten opnemen, maar u kunt deze kosten niet apart in rekening brengen.

U kunt trackinggegevens toevoegen aan een object dat u binnen uw eigen land of internationaal verzendt, of het nu is gekocht door een eBay-lid of een gast.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen